نفت

قیمت نفت روز گذشته به بالاترین سطح سه سال گذشته رسید و بیش از ۸۵ دلار در به ازای هر بشکه قیمت خورد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به نقل از سی.ان.بی.سی(CNBC)، قیمت نفت دیروز (جمعه؛ ۲۳ مهرماه) به بالاترین سطح ۳ سال گذشته خود رسید و بیش از ۸۵ دلار به ازای هر بشکه قیمت خورد. این افزایش قیمت بیشتر به دلیل پیش‌بینی کسری عرضه در چند ماه آینده بوده زیرا کاهش محدودیت‌های مسافرت که پیش‌تر برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا وضع‌شده بود، تقاضا برای سفر را افزایش داده است. (اکنون و در حال تنظیم این خبر، هر بشکه نقت برنت در بازار جهانی ۸۴.۸۶ دلار معامله می‌شود)

قیمت نفت برنت همچنین در معاملات آتی با یک درصد افزایش به ۸۴.۸۶ دلار در هر بشکه رسید. به‌طور متوسط قیمت نفت در ماه گذشته، رشد هفتگی ۳ درصدی را قیمت‌های ماه گذشته ، که به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ (۸۵.۱۰ دلار) رسید ، هفته‌ای ۳ درصد افزایش یافت ، که ششمین افزایش هفتگی متوالی آن‌ها بود. قیمت معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۹۷ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش به ۸۲.۲۸ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

با بهبودی وضعیت جهان از نظر بیماری کرونا، تقاضا برای  گاز و زغال‌سنگ گران‌قیمت به جای به نفت کوره و گازوئیل افزایش‌یافته است. به‌علاوه کاخ سفید هم اعلام کرد که محدودیت‌های مسافرت ناشی از کویید ۱۹ برای اتباع خارجی که به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند، لغو می‌شود. این مسئله باعث افزایش تقاضا برای سوخت جت خواهد شد.

با وجود موارد فوق، کاهش شدید ذخایر نفت در ایالات‌متحده و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار می‌رود عرضه جهانی محدود نگه داشته شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، می‌گوید: "برای از بین بردن اثر این افزایش قیمت در نفت، ممکن است سه اتفاق رخ دهد: اوپک پلاس به‌طور غیرمنتظره تولید خود را افزایش دهد، آب‌وهوای گرم به نیمکره شمالی برسد یا دولت بایدن از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده کند."

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود کاهش مصرف انرژی باعث افزایش تقاضای نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز شود. این مسئله منجر به ایجاد شکاف عرضه تقریباً ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در روز تا پایان سال جاری می‌شود؛ شکافی که تا زمان افزایش عرضه نفت توسط سازمان کشورهای نفتی و متحدانش، اوپک پلاس، در ماه ژانویه ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =