واکسن

با توجه به سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران، هنوز برنامه مشخصی برای واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها برای واکسیناسیون این گروه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایراسین؛ در حالی که بیش از ۲۴ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و هشدارها درباره بروز موج ششم کرونا اعلام می‌شود، هنوز دستور کاری برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۲ سال از طریق وزارت بهداشت و درمان اعلام نشده است. این در حالی است که کشورهایی که بیش از ۷۰ درصد از جمعیت آن‌ها واکسینه شده‌اند، درصدد هستند تا نسبت به واکسیناسیون کرونا برای گروه زیر ۱۲ سال اقدام کنند.  

اما و اگرهای واکسیناسیون کرونا برای زیر ۱۲ ساله‌ها

سازمان بهداشت جهانی هیچ واکسنی را برای زیر ۱۲ ساله‌ها تایید نکرده است

مسعود احتشام، فوق تخصص ریه و آی.سی.یو در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار می کند: کودکان و افراد زیر ۱۸ سال به علت عدم تکامل گیرنده آنزیم مبدل آنژیوناستین که در بیماری کرونا سهم دارد، کمتر دچار عوارض شدید بیماری کرونا می‌شوند.

کودکان و افراد زیر ۱۸ سال به علت عدم تکامل گیرنده آنزیم مبدل آنژیوناستین که در بیماری کرونا سهم دارد، کمتر دچار عوارض شدید بیماری کرونا می‌شوند.او معتقد است که بهترین اقدام این خواهد بود که با لکه‌گیری، جمعیت بزرگسال به طور کامل نسبت به کووید ۱۹، واکسینه شوند. وی ادامه می‌دهد: سازمان بهداشت جهانی، تاکنون هیچ واکسن کرونایی را برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز تشخیص نداده است.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم به خبرنگار ایراسین می‌گوید: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نداریم.

اما ایران تنها کشوری نیست که در حال حاضر، تمرکز واکسیناسیون کووید ۱۹ را از سنین ۱۲ سال به بالا قرار داده است، بلکه کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، دانمارک، آلمان، ایرلند، ایتالیا، اسپانیا و لهستان نیز از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که کمپین‌های واکسیناسیون خود را برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله آغاز کرده‌اند، اما در مورد زیر ۱۲ سال هنوز تصمیمی نگرفته‌اند هرچند به طور قاطع هم واکسیناسیون کودکان خردسال را رد نکرده‌اند.

در همین حال، چین مجوز اضطراری واکسن سینوواک را برای جمعیت ۳ تا ۷ سال در نظر گرفته است و مقامات تولیدکننده واکسن سینوفارم هم معتقدند که این واکسن در کودکان به ایمنی مناسب رسیده است. امارت متحده عربی هم که جشن زودهنگام پایان کرونا را در این کشور برپا کرده، واکسیناسیون کودکان ۳ تا ۱۷ ساله را با واکسن سینوفارم آغاز کرد.

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور، گفته قرار است واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، به نام «پاستوکووک»، به کودکان ۶ تا ۱۸ سال تزریق شود و آزمایشات این واکسن روی کودکان ۲ تا ۱۸ ساله در کوبا عوارضی «بسیار محدود و بیشتر موضعی» داشته است.

 اگرچه چندروزی می شود که واکسن پاستوکووک در سبد واکسیناسیون جمعیت ۱۲ سال به بالا قرار گرفته است، اما شریک کوبایی پاستور معتقد است که این واکسن را به کودکان ۲ تا ۱۱ سال تزریق می کند. مقامات بهداشتی کوبا بر این باورند، این واکسن‌ها خطری برای خردسالان نداشته‌اند، هرچند هنوز اطلاعات مربوط به واکسن‌های خود را در اختیار ناظران خارجی قرار نداده‌اند.

کوبا اعلام کرده که از سازمان جهانی بهداشت درخواست تأیید واکسن‌های خود را کرده است. این کشور برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله خود، همچون بزرگسالان، ۲ دوز واکسن سوبرانا ۲ و یک دوز تکمیلی واکسن سوبرانا پلاس تزریق می‌کند.

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور، گفته قرار است واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، به نام «پاستوکووک»، به کودکان ۶ تا ۱۸ سال تزریق شود و آزمایشات این واکسن روی کودکان ۲ تا ۱۸ ساله در کوبا عوارضی «بسیار محدود و بیشتر موضعی» داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =