ورق رنگی

توسعه و حمایت از صنایع استراژیک همچون لوازم خانگی که کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند، در گرو حمایت و ایجاد اطمینان خاطر برای صنایع مادر در کشور شرکت‌های فولادی بزرگی مانند فولاد مبارکه به عنوان تأمین‌کننده ۵۰ درصد از نیاز صنایع به انواع ورق‌های فولادی است؛ تولید ورق‌های باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی که امروز در مجموعه فولاد مبارکه و با همت متخصصین داخلی انجام می‌شود، یکی از دلایل توسعه یافتن صنعت لوازم خانگی و حرکت به سمت خودکفایی کشور در این حوزه است.

ایراسین- حمایت از صنعت لوازم خانگی، امروزه در دستور کار دولت و به ویژه بالاترین مقام کشوری یعنی رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و دستورالعمل‌های جدیدی در این زمینه همچون ممنوعیت واردات برای کالای خارجی صادر شده است؛ پیگیری و تأکید ویژه از سوی مقام معظم رهبری برای حمایت از صنایع لوازم خانگی کشور و در ادامه تلاش دولت برای اجرایی ساختن آن طی سال‌های اخیر نتایج مثبتی را به همراه داشته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته اشاره کرد؛ به‌ گونه‌ای‌ که این میزان از تولید در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۷۸ درصدی داشته است. از طرف دیگر با انجام اقدامات مناسب در راستای توسعه این صنعت ساخت‌محور انجام شده و برای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته است تا جایی که به گفته معاون امور صنایع وزارت صمت، میزان تولید در سال ۹۹ فراتر از برنامه محقق‌شده به ثبت رسیده و شاهد توسعه عمق ساخت داخل در این صنعت راهبردی هستیم.

اکنون نکته مهمی که در خصوص صنعت لوازم خانگی در کشور با وجود تمامی حمایت‌هایی که از سوی دولت وجود دارد، بالا بودن گردش مالی قاچاق لوازم خانگی در کشور است که به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی سالانه ۶ میلیارد دلار برآورد شده و این درحالی است که بازار لوازم خانگی تولیدی ایران در داخل کشور انحصاری نیست و رقابت نیز در بازار وجود دارد. بنابراین نیاز به حمایت و توجه هرچه بیشتر برای جلوگیری از اشباع بازار داخلی از کالاهای خارجی وجود داشته و نیاز به تدبیری جدید در این حوزه است که خوشبختانه این روزها شاهد برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخل هستیم.

به گفته فعالان درصنعت لوازم خانگی، تأمین مواد اولیه برای تولید یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و دستیابی به اهداف تعریف شده در کشور و مطابق با اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین در اختیار داشتن انواع ورق‌های فولادی و با کیفیت مناسب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی می‌تواند ضمن افزایش تولید و بالابردن کیفیت محصولات، ایران را به مرحله خودکفایی در صنعت لوازم خانگی نزدیک کرده و در نهایت تمایل مصرف‌کنندگان برای تهیه کالای خارجی کمرنگ شود؛ البته بالا بردن کیفیت کالای ایرانی به تنهایی نمی‌تواند بازار داخلی را برای خرید کالاهای ایرانی داغ کند؛ بلکه نیازمند کار فرهنگی و تبلیغات گسترده در این حوزه است.  

بحث دیگری که در خصوص تمایل به خرید کالای ایرانی وجود دارد، بالا رفتن میزان کیفیت کالاهای تولید داخل درجهت مشتری مداری است. از سوی دیگر محدودیت‌های اجباری برای ورود کالاهای خارجی به ایران وجود دارد که همه این موارد باعث شده تا انگیزه استفاده از کالاهای ایرانی بیشتر شود.

در این میان می‌بینیم که ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولادی در منطقه بوده و حتی بزرگترین فولادساز خاورمیانه نیز در ایران فعال است؛ شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران، خاورمیانه و شمال افریقا شناخته شده و از قضا ۵۰ درصد نیاز صنایع کشور به مواد اولیه از جمله انواع محصولات فولادی را تولید و در اختیار صنایع پایین دستی خود همچون لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و... قرار می‌دهد. پس شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت مادر در ایران بوده و لازم است برای توسعه صنایع پایین دستی و البته مهم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کشور را تامین می‌کند، مورد حمایت از سوی دولت و ارگان‌های مهمی همچون وزارت صمت قرار گیرد.

پیشنهادی که می‌توان برای بهبود شرایط تولید در صنعت لوازم خانگی ارائه کرد، این است که فولادمبارکه به عنوان عرضه کننده ورق فولادی که سابقه مشتریان ورق‌های فولادی خود را در اختیار دارد، تقاضای بازار را با کمک NGO ها مدیریت کند.

در حال حاضر شرکت‌های زیرمجموعه فولادمبارکه به تولید انواع ورق‌های رنگی و پوشش‌دار که نیاز اصلی صنایع لوازم خانگی است، مشغول هستند؛ این درحالیست که تولید با کیفیت محصول و رساندن آن به دست مصرف کنندگان در زمان مقرر نیازمند ایجاد اطمینان خاطر برای تولیدکننده اصلی به جهت تامین مواد اولیه و انرژی است که حرف اول را در تولید می‌زند. موضوعی که امروز به یکی از چالش‌های بزرگ برای صنایع معدنی به ویژه فولادی تبدیل شده و در نهایت می‌تواند تبعاتی همچون عقب ماندن از برنامه تولید و اهداف تعریف شده تولیدکننده را داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت: اگر قرار به توسعه و حمایت از تولید داخلی صنایع همچون لوازم خانگی در کشور تعریف شده، در گام نخست باید حمایت از تامین کننده مواد اولیه این صنعت انجام شود. تامین منابع انرژی و مواد اولیه یکی از ارکان اصلی در پیشبرد اهداف تولید در صنعت فولاد است.

نرگس قیصری-روزنامه نگار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =