• ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 19103
  • readingTime: ۲ دقیقه
ارز منابع ارزی دلار

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: ارز ترجیحی با واقعیت‌های اقتصاد ایران سازگاری ندارد و یکی از مشکلات این است که در کوتاه مدت حذف کامل ارزهای ترجیحی به ویژه برای کالاهای اساسی مشکلات زیادی به همراه دارد، اما به هرحال این جراحی دیر یا زود باید انجام شود و در این موضوع هیچ تردیدی نیست.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، نصرالله پژمانفر در مورد هدف دولت از پیاده‌سازی ارز ترجیحی اظهار داشت: بحث ارز ترجیحی درآن شرایط اقتصادی هیچ فایده‌ای نداشت چراکه رانت‌ و فساد در حوزه‌ کالای اساسی به ارز ترجیحی بر می‌گردد. درواقع پیش‌بینی می‌کردند که با نرخ ارز و مشخصا ارزترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که مطلقا با پایه‌های اقتصادی کشور ما سازگاری نداشت، قیمت ارز را می‌توانند کنترل کنند، در صورتیکه ما باید درساختارهای دستوری خود این تحول را ایجاد کنیم که متاسفانه این تحول اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ارز ترجیحی با واقعیت‌های اقتصاد ما سازگاری ندارد و یکی از مشکلات این است که درکوتاه مدت حذف کامل ارزهای ترجیحی مخصوصا از کالاهای اساسی مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت اما به هرحال این جراحی دیر یا زود باید انجام شود و در این هیچ تردیدی نیست.

پژمانفر با اشاره به پیامدهای منفی ارز ترجیحی برای اقتصاد و اشتغال کشور گفت: ارز ترجیحی باعث شد که بسیاری از افراد با استفاده از رانت‌های خاص بتوانند سواستفاده‌های متعددی انجام دهند و همین موضوع نه تنها موجب رونق اقتصادی نشد بلکه باعث پرشدن جیب یک‌سری افراد با ارتباطات خاص شد و شرایط کشور را به لبه پرتگاه رساند. متاسفانه با سیاست غلطی که در حوزه ارزترجیحی وجود داشت؛ تولیدکننده از تولید نهاده‌ دلسرد شده و تولید را نیز دچار چالش کرد.

وی تاکید کرد: از طرفی طبیعی است که اختلاف بین ارز ۴۲۰۰تومانی و ارز آزاد می‌تواند هر شخصی را دچار وسوسه کند و متاسفانه ما شاهد فسادهای جدی در این زمینه هستیم که بنیان‌های اقتصاد کشور را مورد حمله قرار داده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظرشما چطور ارز ترجیحی باعث تضعیف تولید داخلی شده است، ادامه داد: به طور مثال، نکته‌ای که وجود دارد این است که کشور سالانه، حدود نوزده میلیون تن نهاده دامی نیاز دارد و معتقد هستیم که بخشی ازاین نهاده‌ها مثل جو،ذرت وسویا را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های کشور تولید کرد و از طرفی به لحاظ فنی واعتباری به کشاورزان کمک کرد تا تولید صورت گیرد. اما متاسفانه به‌جای تولید در داخل، این نهاده‌ها را با ارز ترجیحی وارد کرده و تولید را دچار چالش می‌کنیم. البته ناگفته نماند پیش خرید تضمینی گندم با قیمت ۷۵۰۰ تومان بسیار امیدوار کننده‌ است.

وی در مورد اینکه چه راهکارهایی را می‌توان جایگزین کرد، گفت: واقعی سازی نرخ ارز یک ضرورت اجتناب ناپذیراست، اما سوال پیش می‌آید که دراین شرایط اگر واقعی سازی فوری اتفاق بیافتد چه پیامدهایی دارد، به طور مثل اگر بخواهیم قیمت گندم را واقعی سازی کنیم، همان نانی که به دست مردم می‌رسد هم با چالش مواجه می‌شود لذا حتما باید سیاست‌های حمایتی از اقشار فرودست و دهک‌های پایین جامعه را اجرا کرد.

پژمانفر در پایان با اشاره به در مورد اینکه پرداخت یارانه‌های نقدی یا غیرنقدی به صورت بن کالا می‌تواند راهگشا باشد، گفت: مهم‌تر از همه‌ موارد، اصلاح ساختار کشور است که یکی از مهم‌ترین اصلاحات اقتصادی در بحث مالیات و افزایش میزان تولید و ایجاد رابطه‌ سالم بانکی و پولی با کشورهای دیگر است در حال حاضر، همه ما به دولت آیت الله رئیسی امیدوار هستیم که به جای اینکه همه‌ توپ‌ها را در سبد برجام بیاندازند، برظرفیت‌های داخلی تکیه کند و با سالم‌سازی اقتصاد و مبارزه بافسادی که درحال اتفاق افتادن است، بخشی از مشکلات حل شود. حتما باید سیاست‌های حمایتی نقد یا غیرنقد از اقشار فرودست و دهک‌های پایین جامعه را اجرا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =