صادرات کالا

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دستورالعمل ماده ۳ بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰ در خصوص فرایند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی نهایی و ابلاغ شد.

به گزارش ایراسین وبه نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمان پاک» اظهار داشت: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در خصوص تخصیص منابع لازم و همچنین هماهنگی با بانک‌های عامل، با پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه‌های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری آنها باشیم. 

وی افزود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره‌گیری از نظرات سایر بخش‌های  اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، تلاش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام شود و تمام اطلاعات و ارزیابی‌ها نیز در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: پرداخت تسهیلات از طریق سامانه‌های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، درخواست متقاضیان به کارتابل بانک‌های عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاخص های در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش افزوده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

پیمان پاک با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تاکید کرد: یکی از شاخص های اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، میزان ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت  تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد. 

پیمان پاک اظهار داشت: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخهای ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر تاکید کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک های عامل سپرده گذاری شده و بانک های عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت ۵۰-۵٠، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخهای ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست امسال‌ به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت، سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =