• ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 18756
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن مس سونگون ورزقان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: با واگذاری و صدور پروانه معادن غیرفعال در این استان حدود ۱۵ درصد به ظرفیت تولید معادن اصفهان اضافه خواهد شد.

محمد سرجوقیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از مجموع ۶ هزار محدوده معدنی در کل کشور، بیش از ۹۰۰ محدوده اکتشافی، پروانه بهره‌برداری، گواهی کشف و مجوز برداشت متعلق به استان اصفهان است.

وی ادامه داد: برگزاری روند مجدد مزایده این محدوده‌ها  طی ۱۰ روز گذشته از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

وی با ذکر تفاوت میزان اشتغال‌زایی در معادن مختلف، اضافه کرد: اشتغال‌زایی در هرکدام از معادن سنگ‌های تزئینی حدود ۲۵ نفر، معادن فلزی ۴۰ نفر و مصالح ساختمانی حدود ۱۰ نفر است.

سرجوقیان خاطرنشان کرد:  تاکنون یک هزار و ۳۰۰ مجوز معدنی در استان اصفهان صادرشده که این استان ازنظر تعداد معادن و پروانه‌های صادرشده رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: ۸۵۰ پروانه بهره‌برداری معدنی، ۱۵۰ محدوده شن و ماسه و ۳۵۰ فقره پروانه اکتشاف در این استان صادرشده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: انواع سنگ‌های ساختمانی شامل مرمریت، تراورتن، مرمر، گرانیت با رنگ‌های مختلف و انواع مواد فلزی شامل طلا، سرب، روی، آهن و مس و انواع مواد غیرفلزی شامل بنتونیت، دولومیت و خاک‌های صنعتی و انواع مصالح ساختمانی شامل شن و ماسه و گچ در استان اصفهان وجود دارد که این خطه را به استانی غنی از نظر مواد معدنی تبدیل کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مهرماه ۹۹ در بخشنامه‌ای به همه استان‌ها بر لزوم فعال‌سازی معادن تعطیل‌شده تأکید کرد و یک فرصت سه‌ماهه به بهره‌برداران داد.

در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، معادن و محدوده‌های حبس شده، غیرفعال و راکد شناسایی شد و در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مزایده عمومی در اختیار افراد واجد شرایط قرار خواهد گرفت.

فرآیند واگذاری تماما الکترونیکی و بدون حضور مراجعان و متقاضیان واگذاری در سطح کشور انجام می‌شود که این سیاست وزارت صنعت در راستای سهولت انجام فرایندها و مزایده‌هاست و این محدوده‌ها و معادنی که واگذار می‌شوند فاقد معارض دولتی و مردمی و بدون هیچ‌گونه تعارض هستند و برندگان به سهولت می‌توانند کار خود را در راستای فعال‌سازی به‌پیش ببرند.

واگذاری، طی دو فرایند در فاصله ۱۵ روزه انجام‌شده که در مرحله نخست ۱۶ استان دسته‌بندی‌شده است و گروه نخست می‌توانند نسبت به مراجعه به سایت و ثبت‌نام اقدام کنند و در بازه زمانی بعدی نیز گروه دوم (۱۶ استان دیگر) می‌توانند این اقدام را انجام دهند.

از حدود ۶ هزار معدن و محدوده، تعداد ۳۳۰ محدوده و معدن متروکه، یک‌هزارم و ۲۲۶ فقره دارای پروانه بهره‌برداری معدن و ۴۸۰ فقره دارای گواهی کشف است.

 ۹ هزار و ۱۱۰ نفر در حوزه بهره‌برداری از معادن و کانسارهای معدنی اصفهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال یافته‌اند.

استان اصفهان از حیث تعداد معادن فعال رتبه اول، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره‌برداری رتبه دوم و ازنظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =