حسین محمودی اصل

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: سناریوسازی و تدوین برنامه های کوتاه مدت و واقع بینانه می تواند در تحقق اهداف وزارت صمت موثر باشد

حسین محمودی اصل، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: وزیر صمت به علت سوابق اجرایی و تحصیلات مرتبط گزینه خوبی برای صدارت این وزارتخانه است. نیاز است برنامه ای ارائه شده بازبینی شود چرا که اسناد بالادستی که محور این برنامه هاست برمبنای سال ۹۲ است و بایستی تحریم ها در آن لحاظ شود.

وی گفت: سناریوسازی و تدوین برنامه های کوتاه مدت و واقع بینانه می تواند در تحقق اهداف وزارت صمت موثر باشد. دوری از تصمیمات خلق الساعه هم در این مسیر مهم است. در گذشته عدم آینده نگری مانند پیمان سپاری ارزی، باعث شد بیش از صد بخشنامه صادر شود و افت شدید صادرات و کاهش تولید را در برداشت.

محمودی اصل با تاکید بر سناریومحور بودن برنامه های وزارت صمت گفت: در بخش مالی و پیمان های منطقه ای هم بایستی واقع بینانه بود. برای مثال در اهداف کمی تولید خودرو از ۹۹۸ هزار خودرو به تولید سه میلیون دست یابیم. در بخش لوازم خانگی هم اهداف کوچکتر با بازه های زمانی کوتاه می تواند وزارت صمت را در تحقق اهدافش سرعت ببخشد.

وی بیان کرد: راهبردهای منطقی می تواند به اهداف ۳۶ پروژه یاری برساند و در اهداف میان مدت هم گام های کوچک می تواند در راستای تولید صادرات را رونق بخشد چراکه در تجارت بین الملل تولید به تنهایی کفایت نمی کند و بایستی صادرات هم توسعه یابد.

محمودی اصل به توانمندی بخش خصوصی به عنوان بنگاه های توسعه گرا و مشارکت در اصلاح ساختار و تامین مالی هم اشاره ای کرد و توضیح داد: سیاست ها و اهداف چنان کنار هم قرار گیرند که انتظارات تورمی کاهش یابد و نیاز است که تحقق برنامه ها  در مسیر کاهش تورم و مسائل معیشتی باشد.

وی افزود: بارها تاکید کرده ام که حساب جاری و غیرجاری تسهیلات نظام بانکی حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و معادل ۹۳ هزار میلیارد دلار است و در چندسال اخیر شاهد رشد منفی در بخش تولید بودیم بنابراین تزریق امید به جامعه می تواند به فرصتی برای تحقق برنامه ها و شعار سال باشد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: یکی از ایرادات اساسی دولت دوازدهم کمرنگ بودن تعامل میان بخشی وزارتخانه ها بود. برای مثال وزارت صمت بر قیمت گذاری دستوری تاکید داشت و وزارت اقتصاد طبق قانون بر عدم قیمت گذاری تاکید داشت.

وی افزود: از دیگر مواردی که به علت عدم تعامل بخشی بین وزارتخانه ها ایجاد شد عرضه سهام پالایشگاهی و اختلاف بین دو وزارت اقتصاد و نفت بود که تبعات اقتصادی سنگینی در بازار سهام ایجاد کرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی به مساله میان بخشی در ایام کرونا اشاره ای کرد و گفت: تعامل میان بخشی تولید تبلت توسط شرکت های داخلی و آموزش و پرورش پیشنهاد خوبی است و می توان برای شرکت هایی که دراین زمینه فعالیت دارند پیش خرید صورت گیرد و نقدینگی لازم برای تولید تبلت ها داشته باشند. تعامل های بین بخشی با رفع موانع می تواند از تولید پشتیبانی کند.

وی اضافه کرد: تعامل آموزش و پرورش با وزارت صمت به تولید داخلی تبلت محدود نمی شود بلکه می توان کرسی های آموزشی را در وزارت صمت برپا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =