• ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 18297
  • readingTime: ۲ دقیقه
لوازم خانگی

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از رشد تولید یخچال و فریزر و ماشین لباس‌شویی و کاهش تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه نخست امسال دارد.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۶۹۲ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با تولید ۵۷۴ هزار و ۹۰۰ دستگاهی این محصولات در مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰.۴ درصدی نشان می‌دهد.

بررسی آمارها حاکی است در این مدت ۴۳۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد که حاکی از رشد ۳۶.۲ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

در مدت مشابه پارسال ۳۱۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی در کشور تولید شده بود.

رشد تولید یخچال و لباس‌شویی در چهار ماهه نخست امسال

با این حال، برخلاف ماه‌های گذشته که همواره آمار مثبتی را در تولید تلویزیون شاهد بودیم، تا پایان تیرماه تولید انواع تلویزیون افت ۴.۳ درصدی را ثبت کرد.

در چهار ماهه نخست امسال شرکت‌های داخلی ۳۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.

در این زمینه، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور، سه عامل داخلی و یک عامل جهانی را در ثبت این افت موثر می‌داند.

«محمدرضا شهیدی» گفت: بحران کمبود جهانی میکروچیپ‌ها و به‌ویژه میکروپروسسورها که مغز سیستم مرکزی تلویزیون به شمار می‌رود، بر تولید این محصول در کشور تاثیر منفی داشته است.

این مقام صنفی یادآور شد: تولید این قطعات های‌تک در جهان در انحصار چند شرکت خاص است که اصالتی آمریکایی داشته، اما در چین و برخی دیگر از کشورها به تولید می‌پردازند.

وی بیان‌داشت: تعطیلات کرونایی در دو مرحله، حدود یک ماه از زمان تولید را از کارخانجات تولیدکننده تلویزیون گرفت، این در حالی است که قطعی‌های برق نیز بر کارکرد خطوط تولید تاثیرگذار شد.

شهیدی، در عین حال برنامه‌ریزی تولیدکنندگان بر مبنای قدرت خرید مردم را  دیگر دلیل افت تولید عنوان کرد و افزود: کاهش توان اقتصادی آحاد جامعه سبب شد تا کارخانجات تولیدات خود را به سمت تلویزیون‌های کوچکتر یا با آپشن‌ها و امکانات کمتر سوق دهند.

وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، افت تولید تلویزیون تا پایان نیمه نخست امسال جبران خواهد شد، زیرا برخلاف سال‌های گذشته واحدها مشکل تامین مواد اولیه یا تامین ارز ندارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور ابراز امیدواری‌کرد: در دولت جدید با اجرای برنامه‌هایی برای تحریک بازار، مانع از مواجهه اقتصاد با تورم رکودی شویم.

سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد.

کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =