شهاب جوانمردی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی واقعی باید در همه مراحل تدوین و اجرای طرح‌ها و لوایح مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: مهمترین درخواست ما به عنوان فعال بخش خصوصی کاهش ابهام است چرا که یک قانون نسبتا بد با ثبات که با مشارکت بخش خصوصی تدوین شده باشد و فرضا بدانیم برای سه سال وجود دارد، حتما بهتر از این است که هر روز شاهد قوانین و دستورالعمل های خلق الساعه باشیم.

شهاب جوانمردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: معتقدم زمانی که ادله زیادی درباره یک موضوعی مطرح می شود، صدر و ذیل لیست تفاوتی با یکدیگر پیدا نکرده و مفهوم اولویت نیز گم می‌شود. به عنوان یک فعال بخش خصوصی انتظارم از دولت جدید کاهش ابهام است.

وی افزود: متاسفانه بخش خصوصی در رویه‌هایی که دولت‌ها درباره سیاست های ارزی، نرخ گذاری محصولات و به طور کلی هر چیزی که اکوسیستم کاری این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با حداقل پیشینه شاهد قوانین و دستورالعمل های خلق الساعه است؛ قوانین و دستورالعمل‌هایی که بدون مشارکت جدی بخش خصوصی در تدوین‌ها تصویب و بر فعالیت بخش خصوصی اعمال می‌شود. این مسئله باعث می‌شود ما (بخش خصوصی) هر روز منتظر یک سورپرایز جدید باشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: بنابراین طبیعی است که مهمترین درخواست ما به عنوان فعال بخش خصوصی کاهش ابهام باشد. یک قانون نسبتا بد با ثبات که با مشارکت بخش خصوصی تدوین شده باشد و فرضا بدانیم برای سه سال وجود دارد، حتما بهتر از این است که هر روز انتظار داشته باشیم که به نوعی ذبح شویم.

لزوم حضور بخش خصوصی واقعی در همه مراحل تدوین و اجرای طرح‌ها

جوانمردی تصریح کرد: باید به مشارکت واقعی بخش خصوصی، از بررسی مشکلات تا تدوین هرگونه طرح یا لایحه و پیاده سازی آن، توجه جدی شود. کشور در شرایطی است که دولت به دلیل هزینه های زیاد مجبور به استفاده استقراض از بانک مرکزی می‌شود در غیر این صورت باید از سیاست‌هایی استفاده کند که به کاهش ابعاد دولت، واگذاری کار دولت به مردم و ورود جدی بخش خصوصی واقعی منجر شود که حتما کمک حال دولت و عملا باعث ایجاد دستاوردهای جدی‌تر در سمت مردم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به عنوان یک یار، امین بازیگر و همکار دیده شود نه مجموعه‌ای که باید مصوباتی برای آن‌ها اعمال شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به مقوله مالیات‌ها و لزوم وجود شفافیت در این عرصه اظهار کرد: اگر در مقوله مالیات شفافیت وجود داشته باشد و هر اقدام در حال انجام همراه با شرح و نتیجه عملکرد همراه باشد، با موضوع پرداخت مالیات‌ها توسط کسب و کارها موافقم زیرا نباید فقط کارمندان و افرادی که درآمدهای مشخص دارند، مالیات پرداخت کنند.

جوانمردی ادامه داد: اما در آن سمت ماجرا، زمانی که صبحت هایی راجب به مالیات بر دارایی‌هایی مانند مالیات بر خانه یا خودرو افرادی مطرح می‌شود که نقشی در افزایش قیمت آن دارایی نداشته‌اند، دلیل چنین اقدامی را متوجه نمی‌شوم.

وی با اشاره به برخی تغییرات در نحوه پرداخت‌ها مانند حذف معافیت مالیاتی در برخی موارد یا ایجادمعافیت در موارد دیگر، اظهار کرد: اگر این مسائل با مشارکت بخش خصوصی ابهام زدایی شود و قوانین با مشارکت این بخش نوشته شود، قطعا خود بخش خصوصی نیز در اجرای آن کمک حال دولت خواهد بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان کرد: نهادهای مختلفی مانند اتاق‌ها، اصناف، انجمن‌ها و NGO های کسب و کاری در کشور وجود دارد که باید کمک حال دولت باشند؛ اگر این بخش نتواند ایفای نقش کند؛ تضادها قاعدتا فزاینده خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =