عباس آرگون

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به معایب قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گفت: انتظار از دولت این است که اجازه دهد قیمت ها بر اساس مکانیزم های بازار تعیین شود نه بر اساس بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف. باید توجه داشت که قیمت گذاری دستوری در هر حوزه‌ای که باشد به نوعی رانت ایجاد می کند، چه در حوزه خودرو باشد و چه در حوزه فولاد. به علاوه باید با فساد و قاچاق کالا نیز به صورت جدی برخورد شود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تغییر رئیس جمهور در کشور اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که حتما باید مورد توجه دولت جدید قرار گیرد، پرهیز از اقتصاد و قیمت گذاری دستوری کالاها است.

وی افزود: انتظار از دولت این است که اجازه دهد قیمت ها بر اساس مکانیزم های بازار تعیین شود نه بر اساس بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف. باید توجه داشت که قیمت گذاری دستوری در هر حوزه‌ای که باشد به نوعی رانت ایجاد می کند، چه در حوزه خودرو باشد و چه در حوزه فولاد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مسئله حائز اهمیت بعدی ثبات بخشی به قوانین و مقررات است؛ نباید هر روز شاهد یک قانون جدید در حوزه های مختلف باشیم تا امکان پیش بینی پذیری در قوانین وجود داشته باشد. برای مثال فعالان اقتصادی باید مطمئن باشند یک قانون حداقل برای یک سال از ثبات نسبی برخوردار است.

آرگون اضافه کرد: در ادامه و پس از ایجاد این ثبات، باید به سمت مقررات زدایی حرکت شود. تعداد زیاد قوانین همیشه دلیلی برای کنترل بهتر نیست؛ گاهی همین قانون و مقررات باعث ایجاد فساد، رانت و خلاهای مختلف بین قوانین می‌شود.

بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی شود

وی با اشاره به اهمیت نرخ ارز در فعالیت‌های اقتصادی گفت: افزایش پیش بینی پذیری نرخ ارز در شرایط اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت  است. یک فعال اقتصادی باید بتواند پیش بینی کند که نرخ ارز در ۶ ماه آینده چقدر خواهد بود. در همین راستا پیشنهاد می‌شود دولت بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کند.

بخش مولد اقتصاد باید به صورت جدی حمایت شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بخش‌های مولد و واقعی اقتصاد باید به صورت جدی حمایت شود. منابع مورد نیاز برای این بخش باید با قیمت‌های کمتری در اختیارشان قرار داده شود. باید اقداماتی انجام شود تا به جای اینکه پول به بخش های واسطه‌ای اقتصاد وارد شود، به بخش مولد اقتصاد سرازیر شود.

«بهبود فضای کسب و کار» لازمه جذب سرمایه در اقتصاد

آرگون ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار برای جذب سرمایه های بیشتر در حوزه های واقعی و مولد اقتصاد لازم است؛ چه در جذب سرمایه های داخلی و چه خارجی.

وی افزود: اگر شرایط کسب و کار در کشور مناسب باشد، از طرفی هم سرمایه های داخلی از کشور خارج نمی شود و از سوی دیگر ضمن جذب سرمایه‌های داخلی در بخش‌های مختلف اقتصاد، سرمایه های خارجی نیز به کشور جذب می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: امیدواریم دولت جدید بتواند تحریم‌ها را از پیش پای ایران بردارد و اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی پیوند زند؛ وجود تحریم‌ها علاوه بر اینکه باعث کاهش درآمدهای کشور می‌شود، هزینه های کشور را نیز افزایش می‌دهد.

آرگون با بیان اینکه وجود تحریم، تجارت خارجی کشور مواجه می‌سازد گفت: در چنین شرایطی برای صادرات باید قیمت‌های کمتر و برای واردات باید بهای بیشتری برای محصولات پیشنهاد داد تا بتوان معامله کرد.

وی افزود: این مسئله در دولت نیز مشکل‌زا است. مشکل در صادرات نفت خام در کنار چالش در انتقال و استفاده از اینگونه درآمدها، از جمله معضلات وجود تحریم‌ها است.

لزوم کاهش عدم قطعیت و جایگزینی ثبات برای جذب سرمایه

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کاهش عدم قطعیت‌ها و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد کمک شایانی به روند جذب سرمایه می‌کند. مبارزه با فساد و قاچاق کالا هم از الزامات کاهش عدم قطعیت است. وجود قاچاق عملا تولید را از کار می‌اندازد بنابراین دولت باید به صورت جدی و نه شعاری، با فساد مبارزه کند.

سرمایه‌های انسانی از سرمایه‌های مادی مهمتر است؛ نخبگان باید مورد توجه قرار گیرند

آرگون اظهار کرد: استفاده از نخبگان در همه زمینه‌ها حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. همه از فرار سرمایه‌های مادی در کشور صحبت می‌کنیم در حالی که اهمیت سرمایه های انسانی به مراتب از سرمایه های مادی بالاتر است. سرمایه های مادی جایگزین پذیر است در حالی که سرمایه های انسانی به مدت زمان بیشتری برای جایگزینی نیاز دارد و گاه حتی جایگزین ناپذیر است.

طرح‌هایی مشابه طرح صیانت مهمترین سرمایه ایران را از کشور خارج می‌کند

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های مختلف و مشابه طرح صیانت در نهایت منتج به نااطمینانی و خروج مهمترین سرمایه ایران، سرمایه انسانی، از کشور می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان کرد: هرچه نیروی انسانی با کیفیتی در کشور داشته باشیم می‌توانیم عملکرد بهتری نیز داشته باشیم. اگر نیروی انسانی با کیفیت از کشور خارج شود، نیروهای درجه دوم و سوم مسئولیت اجرایی را بر عهده می‌گیرند که قطعا عملکرد نخبگان را نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =