افشین کلاهی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در آغازین روزهای کار دولت جدید گفت: در حوزه صنعت باید از شعار خودکفایی جدا شده و به سمت تولید مبتنی بر مزیت رقابتی حرکت کنیم. همچنین از ارائه سوبسید و رانت تا حد ممکن جلوگیری کرده و تلاش کنیم تا هیچ بازار انحصاری در کشور نداشته باشیم.

افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به شروع کار دولت جدید اظهار کرد: تصمیم‌گیری در حوزه‌های اقتصادی کشور سیاسی شده و همین مسئله اکنون یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران به شمار می رود. به عنوان یک فعال اقتصادی انتظار داریم بتوانیم ارتباط بهتری با کشورهای دیگر در فضای بین المللی داشته باشیم.

وی افزود: به علاوه در حوزه صنعت باید از شعار خودکفایی جدا شده و به سمت تولید مبتنی بر مزیت رقابتی حرکت کنیم؛ از ارائه سوبسید و رانت تا حد ممکن جلوگیری کرده و تلاش کنیم تا هیچ بازار انحصاری در کشور نداشته باشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: متاسفانه سال هاست دیدگاه در حوزه صنعت و حتی دیگر حوزه‌ها، «تولید همه چیز» است؛ طرح صیانت از کاربران فضای مجازی نیز دقیقا همین مسئله را در حوزه IT دنبال می کند. تلاش می کنیم در هیچ چیز به کشورهای دیگر وابسته نباشیم در حالی که در دنیای امروز این مسئله وابستگی نیست؛ ارتباط است.

کلاهی خاطرنشان کرد: ارتباط دو جانبه و چند جانبه بین کشورها در نهایت منجر به تولید یک محصول خوب یا خدمات مناسب قابل ارائه در دنیا می شود اما متاسفانه ما هنوز در این تعاریف اولیه هم مشکل داریم.

وی اظهار کرد: به طور کلی مهمترین چالش هایی که در حوزه اقتصاد شاهد هستیم، سیاسی است یعنی یا فضای ایدئولوژیک حاکم بر سیاست ما و تصمیم گیری های سیاسی اتخاذ می شود و یا شعارهای مبتنی بر عدالت، استقلال و عدم وابستگی است که سال‌ها است در ادبیات ما وجود دارد و در نهایت به تصمیمات اقتصادی تبدیل می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از فضای نامناسب کسب و کار و همچنین وجود برخی بازارهای انحصاری در کشور گفت: هیچ کدام از دولت هایی که در این ۴۰ سال گذشته وجود داشته منطبق بر بازار آزاد نبوده است.

دولت جدید به جای خودکایی در صنعت به سمت تولید مبتنی بر مزیت رقابتی حرکت کند

نگاه صاحب کارانه حکومت به اقتصاد مشکل زا است

کلاهی اضافه کرد: به بیان دیگر و به صورت کلی، نگاه حاکمیت به اقتصاد به نوعی صاحب کارانه و برخلاف شعارهایی که داده می‌شود از فضای بازار به دور است. این نوع نگاه باعث بروز مشکلات اقتصادی می‌شود.

باید نحوه مشارکت صحیح با کشورهای دیگر را یاد بگیریم

وی ادامه داد: این نوع نگاه و استقلال طلبی منجر به بروز شعارهایی نظیر خودکفایی می‌شود که در حوزه اقتصاد مسئله مشخصی است. باید به جایی برسیم که نحوه مشارکت صحیح با کشورهای دیگر را یاد گرفته و بتوانیم از سرمایه و فناوری آن ها در راستای توسعه کشور استفاده کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه کشورهای الگوی ایران نیز از استراتژی مشابهی استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: چین زمانی موفق شد که به سمت اقتصاد بازار آزاد روی آورد و اکنون حاکمیتی بر بازار دنیا دارد. این موارد بدیهیات اقتصاد است؛ تا دیدگاه خود را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم توفقیات اقتصادی بزرگی در کشور کسب کنیم.

کسب و کارها مالیات می‌دهند؛ افراد نه!

کلاهی با اشاره به نظام مالیاتی و وضعیت مالیات‌ستانی در ایران نیز گفت: نکته قابل توجه در این حوزه، سرفصل های مختلف مالیاتی است که برای کسب و کارها وجود دارد در حالی که برای افراد خبری از آن‌ها نیست.

دولت جدید به جای خودکایی در صنعت به سمت تولید مبتنی بر مزیت رقابتی حرکت کند

سرانه پرداخت مالیات در ایران پائین نیست

وی افزود: علاوه بر این، گفته می شود میزان مالیات دریافتی در ایران کمتر از سرانه جهانی است در صورتی که شرایط در عمل اینگونه نیست. در ایران در کنار سر فصل های مختلف مالیاتی، عوارض و پرداخت‌هایی وجود دارد که مالیات محسوب نمی شود در حالی که همین پرداخت ها در کشورهای دیگر جزو مالیات محسوب می شود بنابراین با در نظر گرفتن این موارد، در می‌یابیم که سرانه پرداخت مالیات در ایران پائین نیست.

عدالت مالیاتی در ایران رعایت نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه در ایران عدالت در دریافت مالیات رعایت نمی شود، تصریح کرد: در کشورهایی که از نظام مالیاتی صحیحی برخوردار هستند، همه درآمدهای فرد شناسایی شده و بر همین اساس از وی مالیات دریافت می شود در حالی که در اینجا کسب و کارهای شناسنامه دار به صورت موردی مالیات می پردازند. این در شرایطی است که بسیاری از کسب و کارها شناسنامه ندارند و در نظام مالیاتی فعلی از پرداخت مالیات فرار می کنند بنابراین نظام مالیاتی بر این اساس هم باید اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =