ارز منابع ارزی دلار

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آزادسازی اخیر منابع ارزی ایران در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی اظهار کرد: اگرچه آزادسازی این منابع می‌تواند انتظارات خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده اقتصاد کشور ایجاد کند اما در صورتی که سایر محدودیت‌ها رفع نشود، آزادسازی منابع در مقداری نقدینگی برای گذران کوتاه مدت مشکلات و نه بیشتر، جوابگو خواهد بود.

مجتبی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره تاثیر منابع ارزی آزاد شده در اقتصاد ایران اظهار کرد: به طور کلی رفع یکسری تحریم ها می تواند انتظارات خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده ایجاد کند و باعث کندتر شدن محدودیت هایی شود که طی سال های اخیر به وجود آمده است.

وی افزود: اگرچه این مسئله در ابتدا ابتدا انتظارات نسبت به آینده اقتصاد کشور و ارتباط با دنیای بین الملل را بهبود می دهد اما باید توجه داشت که بخشی از منابع آزادسازی شده پیش خور شده و قبلا برای تامین مالی برخی موضوعات استفاده و یا تهاتر برخی بدهی‌ها تهاتر شده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با این حال بخش دیگری از این منابع که هنوز مصرف نشده است، می‌تواند در توسعه تجارتی صرف شود که به دلایل مختلف در سال های اخیر محدود شده است.

کریمی اضافه کرد: موارد اینچنینی قدم‌های کوچکی است که برداشته شده بنابراین نمی‌توان انتظار داشت تاثیرات قابل توجهی در اقتصاد ایران داشته باشد؛ حجم مشکلات اقتصادی ما بسیار فراتر از این است که انتظار داشته باشیم با مبالغ کوچک اینچنینی، رکود موجود از بین برود یا روزنه رونقی ایجاد شود.

وی ادامه داد: با این حال این مسئله قطعا بر انتظارات و شکل گیری آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد خوشبینی و ترمیم بدبینی ایجاد شده در روابط بین المللی ما خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که منابع آزاد شده می‌تواند تاثیری بر روند تجارت میان ایران و کشورهای ژاپن و کره جنوبی پدید آورد؟ اظهار کرد: قطعا بر این حوزه بدون تاثیر نخواهد بود.

کریمی افزود: با این وجود در حوزه گشایش اعتبار چندان موثر نخواهد بود؛ لازمه گشایش اعتبار و مسائل مربوط به lC ایجاد فضای باز ارتباطی بین بانک ها است. زمانی که بانک‌ها همچنان از تحریم رنج می برند، ارتباطی بین بانک های داخلی و بین المللی وجود ندارد و کانال انتقال اعتبارات باز نیست؛ این آزادسازی منابع چندان در توسعه گشایشات LC و توسعه تجارت بین الملل موثر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل در آینده می‌تواند تثبیت کننده حسن نیت طرفین باشد و این حسن نیت تا جایی ادامه یابد که سایر محدودیت‌های موجود نیز برطرف شود؛ در غیر این صورت آزادسازی منابع در حد اینکه نقدینگی برای گذران کوتاه مدت مشکلات در اختیار داشته باشیم جوابگو خواهد بود و بیشتر از آن تاثیری در اقتصاد نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با اینکه این آزادسازی را می‌توان به عنوان فتح بابی برای رفع  سایر مشکلات موجود در این عرصه تلقی کرد اما ناگفته نماند که راه درازی در این بین پیش رو داریم. مشکلات موجود طی سال‌های متعدد به وجود آمده و انتظار نداریم که به یکباره بر طرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =