نان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه تغییرات قیمت نان به فرمانداری ها واگذار شده است، گفت: قیمت نان احتمالا در آینده حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال نانوایان یارانه ای موظف هستند نان را با قیمت مصوب در اختیار مشتریان قرار دهند. بدیهی است با خاطیان به شدت برخورد می شود.

سید حسن قاضی عسگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره افزایش قیمت نان در اصفهان اظهار کرد: امسال بحث افزایش قیمت نان که به استانداری‌ها واگذار شده بود، به فرمانداری ها واگذار شده است تا با هم فکری با اتحادیه‌های نانوایی و استفاده از نظرات کارشناسی و همچنین با توجه به تغییرات هزینه های تولید مانند افزایش قیمت کارگر، اجاره بها و ... قیمت نان افزایش یابد. این افزایش قیمت احتمالا حوالی ۲۰ تا ۲۲ درصد خواهد بود. کمیته آرد و نان وظیفه کارشناسی قیمت نان و هماهنگی های لازم در این خصوص را بر عهده دارد.

 وی افزود: نکته مهم در این میان این است که به نانوایان سنگک پز اجازه استفاده از کنجد داده نشده است؛ در نتیجه نان بدون کنجد و ساده باید به مشتریان فروخته شود. از طرف دیگر وزن نان نیز مشخص شده و بنابراین وزن نان نباید کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده باشد.

برخورد جدی بازرسی اصناف و صمت با متخطیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به منطور جلوگیری از تخطی نانوایان از موارد مشخص شده، مقرر شده است بازرسی اصناف و صمت به طور جدی با این مسائل و خاطیان آن برخورد کنند.

قاضی عسگر افزود: هیچ نانوایی مجاز نیست به جز نان ساده با آرد یارانه ای و قیمت مشخص، نان دیگری به مردم بفروشند؛ البته این مسئله به نانوایان آزادپز کامل مربوط نمی‌شود. با این حال باید توجه داشت که تعداد این واحدهای نانوایی در شهر اصفهان اندک حوالی ۲۴ واحد است که بیشتر هم نانوایان سنگک پز هستند.

نانوایان اجازه استفاده از افزودنی‌هایی مانند کنجد را ندارند

وی ادامه داد: بنابراین هیچ واحد نانوایی آزادپزی حق ندارد که با افزودن برخی افزدونی ها مانند کنجد وسبزیجات به نان، قیمت آن را افزایش دهد.

وی درباره برنامه دولت برای حمایت از نانوایان و افزایش سود ناشی از فروش نان نیز اظهار کرد: تا زمانی که سیستم یارانه ای وجود دارد نمی توان کار خاضی انجام داد. ما سعی کرده ایم که سود عادلانه ای برای نانوایان در نظر بگیریم؛ علی رغم اینکه گندم مورد استفاده برای پخت نان با قیمت نازل ۶۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم و آرد این گندم با قیمت ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در اختیار نانوایان قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان اضافه کرد: این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت با هزینه های جانبی حدود ۵۷۰۰ تومان است. بنابراین دولت در کشور سالانه بیش از ۳۶ میلیارد تومان برای یارانه نان هزینه می کند تا در نهایت نان با قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

نانوایان برای افزایش سود تنها یک راه دارند؛ آزاد پز شوند

قاضی عسگر گفت: برای کسب سود بیشتر نانوایان تنها یک راه در پیش رو دارند؛ تبدیل به واحد نانوایی آزادپز کامل شود. در این حالت تعیین قیمت نان به دلیل آزاد بودن همه مواد اولیه در اختیار نانوایان است و آن ها می توانند نان با کیفیت را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند. بنابراین برای تغییراتی خارج از این مسئله نظام فعلی باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: آزادپز بودن برخی نانوایان تجربه موفقی را نیز به همراه داشته است. اکنون با این روش نان های باکیفیت و با سبوس تولید می شود که به دلیل استفاده از آرد کامل در پخت این نان، برای بیماران قندی، افراد با مشکل رفلاکس معده و به طور کلی سلامتی انسان بسیار مفید است.

نانوایان یارانه‌ای موظفند نان را با قیمت مصوب ارائه دهند

قاضی عسگر تصریح کرد: اگر نانوایان بخواهند با آرد یارانه ای اقدام به پخت نان کنند، موظف هستند با قیمت مصوب نیز نان را به مشتریان بفروشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =