• ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
  • کد خبر: 16882
  • readingTime: ۱ دقیقه
حریری

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: این مسئله که چین می‌تواند تولیدکنندگان ایرانی را از صحنه رقابت داخلی حذف کند، صحیح نیست. اگر تولیدکننده داخلی نتواند علی رغم حمایت های موجود و تعرفه گمرکی برای کالاهای وارداتی، با این کالاها رقابت کند، پس چطور می تواند کالاهایی را تولید کند که در بازار جهانی قابل عرضه باشد؟

مجید رضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره حذف تولیدکنندگان ایرانی در صحنه رقابت داخلی توسط چین اظهار کرد: این مسئله صحیح نیست. تولیدکننده در بازار داخلی خود از حمایت های شدید تعرفه‌ای از تولید برخوردار است و در کنار آن از سوبسید در انرژی و نیروی کار در روند تولیدات خود بهره می برد.

وی افزود: به علاوه اگرچه به دلیل محدودیت شدید منابع ارزی تقریبا سه سال است که واردات کالاهای غیر ضروری ممنوع است اما زمانی هم که منابع ارزی مکفی در اختیار داشتیم، تعرفه کالاهای مصرفی در کشور به طور متوسط بالای ۳۰ درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: اگر یک تولیدکننده در بازار داخلی ایران و با تعرفه ۳۰ درصدی به همراه انرژی و نیروی کار ارزان قیمت نتواند با کالا های ساخته شده خارجی که از هیچ یک از این حمایت های اشاره شده برخوردار نیست و برای ورود به کشور نیز باید ۳۰ تا ۶۰ درصد تعرفه گمرکی بپردازد، رقابت کند؛ پس چطور می تواند کالاهایی را تولید کند که در بازار جهانی قابل عرضه باشد؟

حریری تصریح کرد: من معتقدم با یک برنامه ریزی کنترل شده و هدفمند باید برای رشد تولید و صنعت خود، کالاهای خارجی را به کشور وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این مسئله که چین می‌تواند تولیدکنندگان ایرانی را از صحنه رقابت داخلی حذف کند، دیدگاه صحیحی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =