حسن قاضی عسگر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: نظام قیمت گذاری فعلی برق در کشور کاملا غلط است. زمانی که قیمت برق تقریبا رایگان باشد، مصرف آن افزایش می‌یابد و حتی در صورتی که هزار نیروگاه هم ساخته شود، باز با کمبود انرژی مواجه خواهیم بود بنابراین بازار برق باید به صورت ریشه‌ای اصلاح شود.

سید حسن قاضی عسگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه شرکت های برق استان و وزارت نیرو پیش بینی لازم برای چنین شرایطی را نکرده بودند، علی رغم برخی اقدامات انجام شده، و همچنین خشکسالی و عوامل مدیریتی و اجرایی در حوزه وزارت نیرو، باعث شد قطعی برق ناخواسته ای داشته باشیم که باعث زیان صنایع بزرگ و کوچک شد.

وی افزود: در حال حاضر برخی نیروگاه ها که برای اورهال و تعمیرات تعطیل شده بود دوباره راه اندازی شده و در مدار تولید قرار گرفته است. همچنین مقرر شده که توزیع خاموشی ها در سطح کل صنایع کوچک و بزرگ و بخش های مختلف اعم خدمات توزیع شود که بار خاموشی‌ها تنها روی یک بخش نباشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: از طرف دیگر مقرر شده که نیروگاه های کوچک و پراکنده مورد حمایت قرار گیرد و وزارت نیرو هرچه زودتر مطالبات این بخش را بپردازد.

قاضی عسگر اظهار کرد: برخی صنایع بزرگ در سطح کشور مانند کارخانجات سیمان و فولاد اکنون برای ساخت نیروگاه برق درخواست داده‌اند که در صورت اجرا باعث می شود کمبود برق جبران شود. باید توجه داشت که بیشترین مصرف برق در صنایع معدنی و فلزی اتفاق می‌افتد به همین دلیل این صنایع نیز باید سهم بیشتری در تولید برق داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر مدیریت مصرف برق و اصلاح قیمت این انرژی در کنار جریمه کردن مشترکین پر مصرف می تواند بسیار راه گشا باشد. باید کاری کرد که از انرژی برق به صورت بهینه استفاده شود.

اگر صنایع برق بزرگ برق تولید کنند، گاز دولتی دریافت می‌کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: تولید برق زیاد با محیط زیست سازگار نیست و منجر به تغییر اقلیم و تولید گازهای گلخانه ای می شود بنابراین باید نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را توسعه دهیم. لازمه این مهم این است که اقتصاد بازار برق اصلاح و به گونه ای طراحی شود که سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر صنایع بزرگ برق را تولید کنند و در اختیار شبکه برق قرار دهند، گاز به نرخ دولتی و تقریبا مجانی ( تنها پنج تومان به ازای هر متر مکعب) در اختیارشان قرار داده می شود.

وی ادامه داد: نظام قیمت گذاری فعلی برق در کشور کاملا غلط است. زمانی که قیمت برق تقریبا رایگان باشد، مصرف آن افزایش می‌یابد و حتی در صورتی که هزار نیروگاه هم ساخته شود، باز با کمبود انرژی مواجه خواهیم بود بنابراین بازار برق باید به صورت ریشه‌ای اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =