حسین توکل

مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان اصفهان گفت: ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید می شود و جایگاه اصفهان در این میان ممتاز است.

یادداشت

نزدیک یک ربع قرن، از نامگذاری دهم تیرماه در تقویم کشور به نام «روز ملی صنعت و معدن» می گذرد. با توجه اینکه اول تیرماه به روز اصناف نامگذاری شده است از این دهه با عنوان «صنعت، معدن و تجارت» یاد می شود. ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین می شود. استان اصفهان با جانمایی در مرکز کشور و جمعیتی بالغ بر ۵ میلون نفر، ۶.۹۲ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و رتبه درآمدی سرانه این استان نسبت به کشور یک است. استان اصفهان، در تقسیمات کشوری، با ۱۰۷ شهر و ۵۰ بخش و ۱۲۷ دهستان و ۳۴۹۷ روستا تعریف شده و از امکاناتی نظیر فرودگاه بین المللی، راه آهن، پالایشگاه، نیروگاه و سد بهره مند است. 

استان اصفهان با سهم ۷/۵ درصدی از کل ارزش افزوده کشور جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است که ماحصل فعالیت در بخش های صنعت و معدن، با سهم ۳/۸ درصدی از ارزش افزوده بخش صنعت کشور است. این استان، سهم ۱/۰ درصدی از کل ارزش افزوده بخش معدن کشور را دارد و با جایگاه دوازدهم، سهم بسزایی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. بیش از ۸۰۰ هزار نفر دراستان اصفهان دربخش صنعت و معدن مشغول به کارند که ۹% اشتغال کشور را به خود معطوف کرده است. از نظر تعداد واحدهای صنعتی و معدنی،۱۲% و در حجم سرمایه گذاری ۶% است که ۱۱% اشتغال در بخش صنعت و معدن در این استان متمرکز شده است. عمده محصولات صنعتی و معدنی استان اصفهان شامل محصولات فولادی، فرش ماشینی، نساجی، شیمیایی، سیمان، سنگهای تزئینی و ساختمان ، کاشی و سرامیک، آجر، لوازم خانگی و پوشاک است این درحالی است که دو صنعت مادر کشور اعم از شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن در این استان قرار دارد.

استان اصفهان از نظر طرحهای در دست اجراء با پیشرفت بالای ۶۰ %رتبه اول کشور را داراست؛ همچنین در سال گذشته صادرات این استان بیش از ۲ میلیارد دلار بوده و از آنجایی که اهم مشکلات فعلی واحدها کمبود آب و بحث آلایندگی کلانشهر اصفهان به خاطر تراکم صنایع در مرکز استان و کمبود زیرساختهای صنعتی، معدنی و عدم تمرکز زدائی و توازن صنعتی و صنایع معدنی با وجود ممنوعیت استقرار واحدها تا شعاع ۵۰ کیلومتری است؛ امید است با اقدامات صورت گرفته درخصوص انتقال آب خلیج فارس به اصفهان جهت صنایع و فراهم کردن زیرساختهای صنعتی با رویکرد توازن منطقه ای گامی مهم در توسعه صنعت در استان برداشته شود. که این مهم جز در سایه تعامل و همراهی همه ارگان ها و ایجاد قوانین لازم میسر می شود.

حسین توکل؛ مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان اصفهان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =