نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: یکی از مهم‌ترین مسائل مشترک میان حفظ محیط زیست و ادامه یافتن چرخه تولید در صنعت فولاد، آب است. در واقع کاهش و بهینه‌سازی مصرف آب که در ایران توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده و سمبل توسعه پایدار در کشور است و می‌تواند مورد توجه دیگر صنایع قرار گیرد. البته باید اشاره داشت که بالاترین میزان مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی بوده و تغییر روشهای موجود در این صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات کم آبی کشور را رفع کند.

نادر سلیمانی در گفت وگو با ایراسین درخصوص ارتباط موجود میان صنعت و محیط زیست اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران به سمت صنعتی شدن در حال حرکت بوده و رتبه دهم در تولید فولاد را در اختیار دارد، لازم است در خصوص مباحث مهم محیط زیست که در گذشته وجود داشته و با توسعه صنعت نیز مرتبط بوده، برخی نکات مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای مثال در گذشته میزان مصرف آب شرکت فولاد مبارکه برای تولید هرتن فولاد ۶ لیتر بوده اما اکنون با استفاده بهینه از آب و یکسری اقدامات که در جهت توسعه پایدار این شرکت انجام شده، میزان مصرف آب به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

رفع مشکل تامین آب شرب با بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی      

سلیمانی افزود: اما در کنار این موضوع، یکی از مسائل مهمی که تا به امروز به شکل اساسی به آن پرداخته نشده، در خصوص سهم صنعت از کل آب مصرفی کشور است، به این شکل که اگر امروز مصرف آب در کل صنایع کشور را در نظر بگیرید تنها ۶ درصد از آب کل کشور در این بخش  مصرف شود و حدود ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. همچنین امروز مشکل برای تامین آب شرب است که سهم آن از کل آب ۲ درصد بوده و مشکلاتی برای تامین ۲ درصد آب شرب وجود دارد که در صورت تغییر در روش تولید صنایع کشاورزی می‌توان این مشکل کم آبی را به میزان قابل توجهی رفع کرد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اگر امروز موضوع مربوط به بحران آب را یک معضل اساسی در نظر بگیریم که باعث شده در شرایط خشکسالی و کم آبی قرار بگیریم؛ راهی جز این نداریم که همانند صنعت که به سمت توسعه پایدار حرکت کرده و فعالان در عرصه صنعت میزان مصرف آب را به شدت کاهش داده اند، مصرف آب را با کاهش میزان مصرف به سمت توسعه پایدار ببریم.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگی است که سمبل توسعه پایدار بوده و می توان اذعان کرد در همه زمینه ها از جمله مصرف آب بهترین عملکرد را داشته است، البته دیگر صنایع فولادی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد خوزستان نیز در این بستر حرکت می‌کنند تا میزان مصرف آب را کاهش دهند.

کاهش مصرف آب مد نظر صنایع قرار گیرد

سلیمانی ادامه داد: همانگونه که در شرایط تحریم گفته میشد باید میزان هزینه تولید بر هرتن فولاد که ۱۲۰ دلار است باید به زیر ۸۰ دلار رسانده شود که خوشبختانه این امر با افزایش تولید داخلی، بومی سازی دانش و فناوری و نوآوری محقق شد، اکنون می بینیم که همین اتفاق برای مصرف آب در صنعت فولاد رخ داده و شرایط را مستعد کرده تا حداقل مصرف آب را در بخش تولید داشته باشیم؛ ضمن اینکه تمام استانداردهای مربوط به فضای سبز از سوی شرکتهای فولادی رعایت میشود و همه صنایع متعهد به ملاحظات زیست محیطی هستند تا به همان میزانی که صنعت فضای محیط زیست را در بر گرفته، محیط زیست و فضای سبز ایجاد کنند.

به گفته وی، اکنون که نرخ مصرف برق برای صنایع حداقل ۷ برابر افزایش یافته و قیمت گاز نیز ۲.۵ برابر شده، لازم است در مصرف آب نیز دقت لازم را داشته و به سمت کاهش مصرف آب برویم و ۶ لیتر مصرف آب برای هرتن را به زیر ۳ لیتر برسانیم(اقدامی که فولاد مبارکه انجام داده است).

وی در پایان گفت: اگر ما بتوانیم در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص میدهد با ایجاد صنایع مدرن و تولید محصولات گلخانه ای مصرف آب را کاهش دهیم بهترین کمک را به فضای محیط زیست رسانده ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =