آب

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: این استان با کمبود چهار متر مکعب آب در ثانیه روبروست که به افت فشار و قطعی آب در شهرهای مختلف بویژه مناطق شرقی و شمالی اصفهان منجر شده است.

به گزارش ایراسین، ناصر اکبری با بیان اینکه استان اصفهان با کمبود چهار متر مکعب آب در ثانیه روبروست که به افت فشار و قطعی آب در شهرهای مختلف بویژه مناطق شرقی و شمالی اصفهان منجر شده است، اظهار کرد: استان اصفهان در این هفته به دلیل کمبود آب با افت فشار و قطعی آب مواجه شد و این مشکل بیشتر در مناطق سه، چهار و پنج کلانشهر  وشهرهای شرقی و شمالی اصفهان مانند سگزی، خورزوق، دولت‌آباد و حبیب‌آباد و همچنین شاهین‌شهر، خمینی شهر و نجف آباد به‌وجود آمده است.

وی افزود: در بیشتر موارد در این شهرها، آب به طبقات همکف می‌رسید اما در طبقات اول به بالا با مشکلاتی همراه بود.

اکبری با بیان اینکه در سه روز گذشته تحویل آب از سوی آب منطقه ای اصفهان به دلیل برداشت‌های بی رویه در بالادست رودخانه زاینده رود با مشکلاتی مواجه شد، اضافه کرد: از عصر سه‌شنبه وضعیت تحویل آب به شرکت آب و فاضلاب اصفهان وضعیت بهتری پیدا کرد و توزیع آب بهبود یافت.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر با کمبود چهار متر مکعب آب در ثانیه برای توزیع آب آشامیدنی در اصفهان مواجه هستیم، اظهار کرد: این کمبود به‌دلیل خشک شدن چاه‌های فِلمن و حریمی رودخانه زاینده رود به‌وجود آمده است.

فِلمن گونه‌ای از چاه ها بشمار می رود که در زمین‌های از جنس رسوبات سست، شن و ماسه و یا قلوه سنگ با سطح آب نزدیک به سطح زمین حفر شده و در شبکه تامین آب شرب استفاده می شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه به‌دلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود و جاری نبودن آب در آن، چاه‌های فلمن و حریمی در اصفهان، مبارکه، فلاورجان و لنجان خشک شده است، افزود: سه متر مکعب کمبود آب ناشی از خشک شدن چاه‌های فلمن و یک متر مکعب ناشی از خشک شدن چاه های حریمی رودخانه است.

اکبری با اشاره به اینکه در دهه ۵۰ تا ۷۰ چاه‌های فلمن منبع اول تامین آب کلانشهر اصفهان بود، خاطرنشان کرد: اکنون برای جبران کمبود آب ناچار به استفاده از آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق حاصل از آبرفت آب‌های زیرزمینی هستیم.

وی تاکید کرد: چاه‌های فلمن و حریمی وابستگی مستقیم به زاینده رود دارند و اگر آب در این رودخانه جاری نباشد چاه‌ها نیز حیات ندارند و  این اتفاق از دهه ۹۰ افتاده است.

اکبری نیاز آبی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ (شامل ۵۶ شهر و ۳۸۰ روستا با حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) در پیک مصرف و تابستان را ۱۶ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و از مردم خواست تا با صرفه جویی ۱۵ لیتر در شبانه روز شرکت آب و فاضلاب اصفهان را در توزیع هرچه بهتر و عادلانه تر آب یاری کنند تا تابستانی بدون دغدغه را سپری کنیم.

استان اصفهان در سال‌های اخیر با معضلات کاهش بارندگی، خشک شدن بستر زاینده رود در ماه‌هایی از سال، خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه شده است بطوریکه در فواصل گرم سال با مشکلاتی مانند افت فشار و قطعی آب مواجه می‌شود.

مسوولان استان اصفهان امیدوار هستند که با بهره برداری از یک سوم ظرفیت اجرای سامانه دوم آبرسانی به اصفهان تا قبل از پایان دولت دوازدهم، حدود سه متر مکعب آب آشامیدنی در ثانیه به این خطه منتقل و این کمبود آب تا حدی برطرف شود.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان با هدف آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان(۷۳ شهر و ۷۸ دهستان) به طول ۲۷ کیلومتر در حال اجراست، از طریق این سامانه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شد، قرار است آب مورد نیاز اصفهان بطور مستقیم از دریاچه سد زاینده‌رود در چادگان و از خروجی تونل در نزدیکی شهر تیران، منتقل و تامین شود.

مقرر است از محل اجرای این طرح ۹.۳ متر مکعب در ثانیه آب آشامیدنی برای ۱۴ شهرستان از جمله اصفهان، خمینی شهر و نجف آباد تامین شود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیری که خرداد جاری به اصفهان داشت، گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اطمینان از اتمام سامانه دوم آب آشامیدنی به اصفهان تخصیص خواهد یافت.

محمدباقر نوبخت افزود: سال گذشته در سفر به اصفهان برای پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل طرح سامانه دوم آبرسانی به اصفهان قول مساعد دادم که بطور صد در صد تخصیص یافت.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل شده است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۸ درصد آنها در شهرها زندگی می کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =