تفاهم نامه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرددر استان اصفهان تو شرکت فولاد مبارکه اصفهان

عکس:مجتبی جهان بخش

معاون امورمعادن شرکت فولاد مبارکه در مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان زمین شناسی گفت: یکی از اقداماتی که از ابتدا در دستور کار بخش معاونت معدنی فولادمبارکه قرار گرفت این بود که با پیشتازان هر حوزه ارتباط برقرار شود تا  از پتانسیل‌های موجود کشور استفاده کنیم لذا در حوزه اکتشاف، سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور از پیشتازان در این حوزه است و ارتباط با این سازمان منجر به قراردادهای همکاری اولیه با شرکت فولادمبارکه شد.

به گزارش ایراسین، مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد میان سه شرکت فولادمبارکه،سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان صبح امروز با حضور حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، محمدیاسر طیب‌نیامعاون امور معادن شرکت فولادمبارکه، ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و تعدادی دیگر از مدیران ارشد سازمان زمین شناسی انجام شد.

 محمدیاسر طیب‌نیا در این مراسم با اشاره به اینکه در ۳ حوزه اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری، فعالیت های فولاد مبارکه آغاز شده است گفت: یکی از اقداماتی که از ابتدا در دستور کار بخش معاونت معدنی فولادمبارکه قرار گرفت این بود که با پیشتازان هر حوزه ارتباط برقرار شود تا  از پتانسیل‌های موجود کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به طبع در حوزه اکتشاف، سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور از پیشتازان در این حوزه است و ارتباط با این سازمان منجر به قراردادهای همکاری اولیه با شرکت فولادمبارکه شد. از جمله این قراردادها که در سال گذشته منعقد شد می توان به شناسایی مناطق پتانسیل دار آهن در منطقه ایران مرکزی با وسعت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع اشاره کرد که در زمینه اجرای این قرارداد، فعالیتهایی انجام و مطالعاتی برای آن صورت گرفته است؛ در واقع هدف اصلی معرفی مناطق مستعد برای انجام ژئوفیزیک هوایی و انجام اکتشافات مقدماتی است.

سازمان زمین شناسی پیشتاز حوزه اکتشافات کشور است

فعالیت مشترک روی محدوده های شناسایی شده

طیب نیا ادامه داد: قرار دیگری نیز در دست امضاست تا در محدوده‌های شناسایی شده یا محدوده‌های معدنی که قرار است در اختیار بگیریم؛ بررسی پتانسیل کانسارزایی انجام شود.

به گفته وی، اکنون یک کار زیربنایی و اساسی که در دستور کار قرار گرفته و قرارداد اولیه آن در حال آماده شدن است، ایجاد پایگاه داده‌های اکتشافی برای فولادمبارکه است.

وی افزود: در واقع هدف ما، مدیریت داده‌های اکتشافی و استفاده از ارزش افزوده حاصل از این داده ها است که هم برای شرکت فولاد مبارکه و هم برای کشور مفید و ارزشمند خواهد بود، این پیشنهاد به سازمان صمت استان اصفهان نیز داده شده تا با انجام آن بتوانیم حمایت لازم از بخش معدن به ویژه اکتشافات استان را داشته باشیم.

عملیات ژئوفیزیک هوابرد برای تامین مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه

طیب نیا ادامه داد: آنچه که امروز تفاهمنامه اولیه آن به امضا میرسد، درخصوص انجام عملیات ژئوفیزیک هوابرد در مناطق مستعد برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه است.

معاون امورمعادن شرکت فولاد مبارکه افزود: البته حاصل مطالعات قبلی، منجر به معرفی مناطقی در کشور شده است که از نظر ذخایر سنگ آهن دارای پتانسیل بیشتری نسبت به مناطق دیگر هستند، اما فعالیتهای اولیه مانند ژئوفیزیک هوایی به طور کامل انجام نشده است.

حمایت وزارت صمت برای حفظ منافع معنوی و مادی فولاد مبارکه

وی تصریح کرد: هدف این است که با حمایت شرکت فولاد مبارکه، استفاده از دانش و تخصص سازمان زمین شناسی این اقدام مهم در حوزه اکتشاف برای کشور رقم بخورد و طبیعتا فولادمبارکه به عنوان یک صنعت ملی از آن بهره برداری و استفاده خواهد کرد. البته لازمه به سرانجام رسیدن این کار ، این است که وزارت صمت نیز از طرح ما حمایت کرده و منافع معنوی و مادی فولاد مبارکه در انجام این پروژه حفظ شود.

تامین مواد اولیه فولاد مبارکه مشکل فولاد کشور را حل خواهد کرد

طیب نیا فزود: با توجه به صحبتهای انجام شده با سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت و رییس هیت عامل ایمیدرو، همگی متفق القول هستند که این کار برای کشور و همچنین فولاد مبارکه منافع بسیاری خواهد داشت. زیرا از آنجاییکه فولاد مبارکه شرکتی بزرگ و ملی است، اگر بحران مواد اولیه را پشت سر گذاشته و کسری مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه که سهم نزدیک به ۵۰ درصدی از فولاد کشور را دارد، رفع شود، عملا مشکل فولاد کشور رفع شده است.

معاون امورمعادن شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: البته این پروژه ای که امروز آغاز آن را شاهد هستیم، یک فعالیت زمان بر بوده و تداوم و استمرار کار و حمایت‌های هر دو سازمان باید ادامه پیدا کند. در واقع بعد از انجام مطالعات اولیه تا تکمیل مراحل بعدی یعنی اکتشاف، استخراج و بهره برداری حداقل دوره ۴ تا ۵ ساله را نیاز خواهد داشت.

سازمان زمین شناسی پیشتاز حوزه اکتشافات کشور است

شایان ذکر است در پایان این مراسم این تفاهمنامه به امضای مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان رسید.

هدف از این تفاهم‌نامه سه جانبه،پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی و شناسایی ذخایر معدنی به ویژه آهن و منگنز در مناطق مستعدکه قبلا اکتشاف سیستماتیک و مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در آن انجام نشده، عنوان شده است که این امر منجر به توسعه فعالیت‌های بخش معدن و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =