علی ستوده نیا مدیر روابط عمومی شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه

مدیر روابط عمومی شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر باید بپذیریم که روابط عمومی، برای همه نهادها، گروه‌ها و موسساتی که به دنبال موفقیت، به روز ماندن و پیشرفت در تجارت و سیاست‌های خود هستند، یک نیاز مبرم تبدیل شده است. بنابراین علت موفقیت در بازارهای جهانی به معلولی که موازی و همراستا با راهکارهای روابط عمومی است، بی‌ربط نیست.

علی ستوده نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره اهمیت روابط عمومی اظهار کرد: به صورت ساده و مختصر، «روابط عمومی حفظ و پاسداری از خطوط ارتباطی و استراتژیک و تصمیم گیری برای بهینه سازی سیاست‌های عمومی و خصوصی» است. این تعریف با این مصداق باید بررسی و اعمال شود که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بخش بزرگی از این جامعه هنوز دیدگاه‌ها و زندگی سنتی خود را دارند. نفوذ نوآوری‌های مدیریت روابط عمومی آن زمانی بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود که این افراد حتی در دنیای مدرن یا به نوعی فَراسُنتی قرن ۲۱ هم شرایط و ضوابط خود را اعمال کرده‌اند. پس تصمیم گیری زمانی مشکل خواهد شد که چرخه تولید صنعتی مانند فولاد از یک روند ساختاری مدرن و غیرسنتی تبعیت می‌کند در حالی که روابط عمومی نیز علمی نوپا در جامعه ما به شمار می‌رود.

وی افزود: اما در حال حاضر باید بپذیریم که روابط عمومی، برای همه نهادها، گروه‌ها و موسساتی که به دنبال موفقیت، به روز ماندن و پیشرفت در تجارت و سیاست‌های خود هستند، یک نیاز مبرم تبدیل شده است. بنابراین علت موفقیت در بازارهای جهانی به معلولی که موازی و هم‌راستا با راهکارهای روابط عمومی است، بی‌ربط نیست. در این صورت، نباید نادیده گرفت که این راهکارها مستلزم بومی سازی و تلفیق با روند صنعت پیشرفته‌ای مانند تولید فولاد است تا نتیجه‌ آن قابل رقابت بودن در بازار جهانی باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه گفت: روابط عمومی به سازمان پیچیده‌ای که در دنیای پیشرفته و رو به جلوی امروز فعال است و هر روز هم به لطف رسانه‌ها و علوم الکترونیک متکثر و گسترده‌تر می‌شود، کمک می‌کند تا به لطف تفاهم و درک دوجانبه بین گروه‌ها و نهادها، تصمیم درست را بگیرد و مهم‌تر از همه به هماهنگی و نظم منجر شود. حال اینکه در یک سازمان کامودیتی محور فولادی یا صنعت تولید فلزات و... که محصول آنان مواد اولیه و خوراک صنعت تولیدات پیشرفته داخلی و خارجی است، روابط عمومی تخصصی‌تر می‌شود. دلیل آن هم این هست که شرکت‌های این چنینی با مخاطبان تخصصی‌ و علمی‌ و گاهی غیرداخلی روبرو هستند که نفوذپذیری را برای روابط عمومی مشکل خواهد کرد. در کنار آن نیز عموم جامعه و مردم هم انتظار درک شفاف و صحیح از عملکرد این صنایع دارند.

ستوده نیا تصریح کرد: در مجموع روابط عمومی مهم‌ترین نقش سازمان را به تصویر می‌کشد. و اگر نقش خود را با تاخیر یا نقص انجام دهد، کلیت عملکرد سازمان، حتی اگر عملکردی صحیح هم باشد به شکل نادرست معرفی خواهد شد. به طور مثال در دوران تحریم‌ها در این مدت چند ساله اخیر، سیاست نیاز به منابع مالی از طریق صادرات تولیدات ملی و یا ادامه درآمدزایی‌ها، سازمانی را مجبور به عدم تبلیغات مثبت و یا در مواردی حتی تبلیغات منفی یا مخفی‌کاری کرده است. درک دوجانبه و همکاری متقابل بین یک سازمان و هر مخاطبی که به آن سازمان مرتبط هست یا خواهد شد، یکی دیگر از نقش‌های روابط عمومی هست که به بقای سازمان و آینده مالی یا به روایتی ((بودن یا نبودن)) مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: یک نهاد یا سازمان، برای دست‌یابی به اهداف خود باید روابطی موثر با مخاطبان و کارکنان، اعضای آن نهاد یا سازمان و... برقرار کند، تا توانسته باشد نقش خود را به بهترین نحو برای معرفی سازمان خود در بهترین جایگاه داشته باشد. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که به طور مثال در کشور ما شرکت‌های تولید فولاد آبدیده، نورد سرد و گرم، ورق‌های مختلف فلزی و... نسبت به سال‌های گذشته بسیار زیاد شده‌اند. پس اینجاست که مبحث رقابت و سیاست‌های مدیریت استراتژیک با ورود پررنگ‌تر خود در تصمیم‌های سازمان، خط مشی بخش روابط عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر روابط عمومی شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه اظهار کرد: نقش فرآیند و استراتژی، کاربردها و اصول روابط عمومی، چگونگی شکل‌گیری نظر عموم و استراتژی ترغیب آن‌ها و مهم‌تر از همه استراتژی انتخاب رسانه‌ی متناسب با هر برنامه از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی هستند. البته ضرورت توجه به قوانین و مقررات متعدد سازمانی و اجتماعی در شرایط و جوامع خاص و بومی‌گرایی مختص به آن جامعه، کاربرد روابط عمومی را فراتر می‌برد. فراتر از آنچه در نظریه‌های مدیریتی و منابع دانشگاهی نظریه‌پردازان غربی هستند.

ستوده نیا افزود: روابط عمومی همیشه و همه جا باید آماده و محیا باشد. روابط عمومی باید خود را برای عمل به انتقال و گسترش سیاست‌های داخلی سازمان، رابطه متقابل در برابر دولت و سیاست بین‌المللی، سازمان‌های خصوصی رقیب، دیدگاه جامعه و مردم و... آماده و پا به رکاب بداند.

وی خاطرنشان کرد: در کلیت موضوع، این روابط عمومی است که چهره و صورت سازمان بوده و وظیفه دارد در برابر بازارهای موجود و در حال رقابت مانند سرباز آماده به رزم عمل کند، تا سیاست‌های سازمانی به موفقیت منجر شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =