• ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 14583
  • readingTime: ۱ دقیقه
بیت کوین

موسسه الیپتیک در گزارشی اعلام کرد حدود ۴.۵ درصد کل بیتکوین های جهان در طول سال در ایران استخراج می شود.

به گزارش ایراسین، موسسه الیپتیک در گزارشی اعلام کرد حدود ۴.۵ درصد کل بیتکوین های جهان در طول سال در ایران استخراج می شود که این امر به این کشور امکان می دهد صدها میلیون دلار درآمد کسب کند و آن را صرف واردات و کاهش پیامدهای تحریم ها کند. تخمین زده می شود ایران حدود یک میلیارد دلار در سال از طریق استخراج بیتکوین درآمد کسب کند.  

در حال حاضر تقریبا تمام بخش های اقتصاد ایران توسط آمریکا تحریم شده است که از جمله آن ها می توان به تحریم کل بخش نفت و همچنین تحریم بخش های بانکی و کشتیرانی اشاره کرد. بانک مرکزی ایران مبادله بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی را ممنوع اما استخراج آن ها را مجاز اعلام کرده است با این حال در بازارهای سیاه، ارزهای دیجیتالی به شکل گسترده ای در این کشور معامله می شوند.  

موسسه الیپتیک با جمع آوری داده های مرکز آلترنیتیو فاینانس تخمین زده است حدود ۶۰۰ مگاوات برق در ایران توسط استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی استفاده شده است. بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی در فرآیند استخراج، تولید می شوند که در آن کامپیوترها و دستگاه های استخراج از طریق حل مسایل پیچیده ریاضی، پاداش خود را به شکل ارزهای دیجیتالی دریافت می کنند.  

به گفته الیپتیک، تهران دریافته است که استخراج بیتکوین یک فرصت جذاب برای اقتصاد تحت تحریمش است که مشکل دسترسی به وجه نقد (دلار) دارد. برق مورد استفاده استخراج کنندگان ارزهای دیجیتالی در ایران سالانه به انرژی معادل سوختن ۱۰ میلیون بشکه نفت نیاز دارد که حدود چهار درصد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ بوده است. استخراج کنندگان ایرانی بیتکوین دریافت می کنند و این ارز را برای واردات تخصیص می دهند تا بدین ترتیب نیاز به واسطه های بانکی که به دلیل تحریم از ارایه خدمت به ایران خودداری می کنند، برطرف شود. 

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =