امیر صباغ

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درخصوص تاثیراتی که ممکن است بر قیمت محصولات شمش فولادی به دلیل تغییر در میزان عرضه آنها در بورس داشته باشد، اظهار کرد: با افزایش میزان کف عرضه در بورس، نگرانی برای تغییر قیمت ها در بازار داخل وجود نخواهد داشت.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: زمانیکه شیوه‌نامه ابلاغی دولت برای محصولات فولادی صادر شد، به گونه ای عمل می‌کرد که قیمت پایه محصولات فولادی می‌توانست ضریب ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت جهانی باشد، حتی پیشنهاد ۶۵ درصد قیمت جهانی نیز مطرح شده بود؛ در این حالت زمانی که تولید کننده مازاد عرضه در بورس داشته باشد، ممکن است قیمت کالا به میزان کفی برسد که مورد نظر بازار و فولادسازان نیست.

وی ادامه داد: اما در ادامه مسیر و تغییراتی که در تعیین قیمت اتفاق افتاد، بورس کالا روی قیمت پایه متمرکز شده و اکنون بر اساس شورای عالی بورس و مصوبه آن عمل می‌کند، مازاد عرضه باعث کاهش قیمت در محدوده ۶۵ درصد نخواهد شد؛ بنابراین نگرانی از افت بیش از حد قیمت ناشی از مازاد عرضه نسبت به تقاضا وجود نخواهد داشت.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در ادامه به نگرانی ناشی از بروکراسی های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که در نزدیکی راه‌های آبی قرار دارند به نوعی مکان‌یابی شده اند که بتوانند به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند و دیگر شرکت‌های فعال در صنعت فولاد نیز وظیفه تامین بازار داخل را داشته باشند. بنابراین در نظر گرفتن یک ضریب واحد برای شرکتی که در فلات مرکزی بوده و هزینه حمل خیلی بالایی تا بندرعباس و صادرات دارد با شرکتی که به راه‌های آبی نزدیک است، مورد اعتراض بوده و شاید بتوان در آینده متناسب با مکان شرکت‌ها، ضریب قیمتی را برای آنها تعیین کرد که هم منافع شرکتهایی که در نزدیکی سواحل آبی قرار دارند، مد نظر قرار گیرند و هم شرکت‌هایی که اصلا تمایلی به صادرات ندارند و متمایل به فروش محصولاتشان در بازار داخل هدفگذاری کرده اند.

وی در پایان افزود: با این حال با توجه به میزان عرضه مشخص شده در بورس برای تولیدکنندگان که به ۷۰درصد رسیده، از لحاظ کاهش قیمت در بازار نگرانی وجود ندارد و فقط بحث بروکراسی است که باید روی آن کار شود.

گفتنی است به تازگی وزارت صمت در ابلاغیه ای جدید اعلام کرده است که تولیدکنندگان محصولات شمش فولادی باید ۷۰ درصد از میزان تولید خود را در بورس عرضه کنند و مابقی آن را به صادرات اختصاص دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =