• ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 14439
  • readingTime: ۱ دقیقه
جلسه ویدئو کنفرانسی روسا و مسئولین روابط عمومی سازمان صمت استانی و مدیران روابط عمومی واحدهای تابعه با حضور وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال ۶۸ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

به گزارش ایراسین، علیرضا رزم‌حسینی امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در خصوص علت افزایش قیمت فولاد و سیمان اظهار کرد: مطالعات نشان داده به ازای هر ۱۰ درصد رشد نقدینگی، پنج درصد به تورم اضافه شده و هر ۱۰ درصد افزایش نرخ ارز به میزان هشت درصد شاخص قیمت کالاهای وارداتی را افزایش خواهد داد.

وی افزود: در بحث هزینه‌های تولید شاهد ۲.۵ برابر شدن قیمت گاز برای صنایع انرژی‌بر، چهار تا پنج برابر شدن قیمت برق برای صنایع سنگین و انرژی‌بر، رشد ۶۶ درصدی هزینه‌های حمل و نقل، افزایش ۱۶۵ درصدی قیمت آجر نسور مورد استفاده در صنایع سیمان، رشد ۲۴۲ درصدی قطعات و ملزومات صنایع سیمان و همچنین افزایش ۲۸۰ درصدی قیمت کیسه سیمان بودیم.

وزیر صمت با اشاره به رشد تولید سیمان، ادامه‌داد: یکی از افتخارات نظام مقدس اسلامی تولید سیمان و فولاد بود که روزگاری در آنها واردکننده بودیم.

رزم‌حسینی خاطرنشان‌کرد: با وجود افزایش قیمت سیمان، نظارت‌های این وزارتخانه افزایش یافته است به طوری که پارسال ۱۵ هزار و ۵۷۶ فقره بازرسی انجام شد که ۱۸ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته و فقط پرونده‌های تعزیراتی در ۶ ماه دوم سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه، نرخ ارز حدود ۱۰ برابر و روی همه کالاها اثرگذار شد.

وزیر صمت با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: در این راستا سه بسته از جمله در راستای رفع قوانین مزاحم تدوین شده، وزارت صنعت از ابتدا موضوع مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید را به استان‌ها ابلاغ کرده و اختیارات استان‌ها را افزایش داده است.

رزم حسینی اضافه‌ کرد: روز گذشته برای نخستین بار ۶ هزار محدوده معدنی که نزدیک به ۵۰ سال در اختیار عده‌ای بود که به مجوز فروشی پرداخته یا بین خود دست به دست می‌کردند، از حبس خارج کردیم که از طریق مزایده عمومی به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری واگذار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند سهم سیمان در صنعت ساختمان‌سازی فقط چهار دهم درصد است اما باید از تولید و اشتغال در این عرصه حمایت کنیم.

منبع: ایمنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =