سیف اله امیری

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از آزادسازی صادرات محصولات شمش فولادی شامل بیلت، بلوم و اسلب خبر داد.

سیف اله امیری با اعلام این خبر به ایراسین گفت: تولیدکنندگان شمش فولادی، بیلت، بلوم و اسلب با رعایت کف عرضه ۷۰ درصدی در بورس کالا، می‌توانند صادرات خود را به راحتی انجام دهند و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت. مدت زمان صادرات برای ۳ ماه و از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و هر ۳ ماه یکبار تمدید خواهد شد. البته ادامه روند صادرات، به شرط رعایت کف عرضه در بورس است که به صورت ماهانه رصد می‌شود تا در صورت عدم رعایت این قانون، از لیست صادرکنندگان حذف ‌شوند.

وی ادامه داد: برای تولیدکنندگان محصولات طویل فولادی نیز میزان کف عرضه در بورس ۷۵درصد در نظر گرفته شده است. به این صورت که خریدار شمش فولاد باید ۷۵درصد تولید خود را به بورس بیاورد. برای محصولات شمش فولادی شامل بیلت، بلوم و اسلب نیز باید ۶۵ تا ۷۰درصد کف عرضه را در نظر می‌گرفتیم که اکنون ۷۰ درصد به تایید رسیده است.

امیری با اشاره به اینکه درصد در نظرگرفته شده برای عرضه در بورس بر اساس کل تولید محصولات در کشور بوده افزود: البته بین ۵ تا ۶ درصد را به صورت "اُوِر" در نظر گرفتیم که اگر زمانی مشکلی پیش آمد و شرکتها، عرضه محصول در بورس نداشتند، مشکلی برای صنایع پایین دستی به وجود نیاید.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: بنابراین تولید کنندگان شمش فولادی، بیلت بلوم و اسلب می توانند ۳۰درصد تولید خود را صادر کنند و مقداری هم که در بورس عرضه شده در صورتی که خریدار نداشته باشد، میتوانند برای صادرات آن برنامه ریزی انجام دهند.

به گفته امیری، این اقدام وزارت صمت در جهت حمایت از تولید و صادرات بوده است؛ زیرا شرکت‌های ما برای تجهیزات، ماشین آلات و طرحهای توسعه ای خود به ارز نیاز دارند، از این رو وزارت صمت در جهت تقویت صادرات حرکت کرده تا فعالان در این صنعت با ارزآوری بتوانند تولید را تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت در قیمت‌گذاری دخالتی نخواهد داشت و طبق گفته معاون اول باید اجازه داد تا بورس این کار را انجام دهد در ادامه افزود: امیدواریم بازار به سمتی برود و قیمت‌ها به گونه ای باشد که مصرف کننده و تولیدکننده، مشکلی نداشته باشند.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: بازار فولاد تقریبا در شرایط خوبی قرار دارد، همچنین اگر درصدهای در نظر گرفته شده برای صادرات از سوی وزارت صمت به درستی رعایت شود و شرکتها برای صادرات اقدامات مهندسی نداشته باشند بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت. درواقع اگر ۷۰ درصد عرضه محصولات شمش فولادی (اسلب بیلت و بلوم) در بورس انجام شود نه تنها قیمتها بالا نمی‌رود بلکه به سمت تعادلی حرکت کرده و دلال بازی نیز از بین خواهد رفت.

گفتنی است ، طرح ساماندهی صادرات محصولات شمش فولادی با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدت ۳ ماه از تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۰به مدت ۳ ماه ابلاغ شد.

مجوز صادرات شمش فولادی صادر شد/ رعایت کف عرضه ۷۰درصدی در بورس شرط اصلی صادرات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =