• ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
  • کد خبر: 14323
  • readingTime: ۲ دقیقه
طباطبائیان

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بحران کم‌آبی در سال ۱۴۰۰ به‌مراتب از بحران سال ۹۷ سخت‌تر است، گفت: فولاد مبارکه در تلاش است با اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف در راستای کاهش مصرف آب، نیاز خود به آب را به کمترین مقدار ممکن در این شرایط کاهش دهد.

به گزارش ایراسین، سید امیر طباطباییان در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با اشاره به بحران کم‌آبی در سطح کشور به‌ویژه در منطقه اصفهان در سال جاری اظهار کرد: امسال سال سختی برای همه صنایع ازجمله شرکت فولاد مبارکه است، زیرا با دو نوع محدودیت آب و برق مواجه خواهند بود.

کاهش ۵ هزار مگاواتی تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی کشور

وی با بیان اینکه نیاز فولاد مبارکه به منابع آبی برای تداوم چرخه تولید اجتناب‌ناپذیر است، گفت: خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی پشت سدها، علاوه بر اینکه شرکت‌ها را با مشکل تأمین منابع آبی مواجه می‌کند، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی را تقریبا به میزان ۵ هزار مگاوات در کشور کاهش می‌دهد که تأثیرات آن، هم در بخش صنعتی و هم در بخش‌های خانگی مشاهده خواهد شد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه افزود: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه صنعت مادر فولاد، با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های مختلف در راستای کاهش مصرف و بهینه‌سازی مصرف آب در فرایند تولید فولاد در تلاش است تا موانع تولید را در سال جاری به حداقل برساند. برنامه‌ریزی جهت اجرا و بهره‌برداری از چند پروژه آبی در حوزه تصفیه و بازچرخانی پساب بهداشتی و صنعتی به‌منظور پوشش محدودیت‌های ناشی از خشکسالی‌های اخیر ازجمله این اقدامات است. به‌علاوه انجام اقدامات اقتضایی و متناسب در همه واحدها در قالب کمیته‌ها و پروژه‌های کاهش مصرف آب نیز در جریان است.

استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس

طباطباییان ادامه داد: مهم‌ترین این اقدامات استفاده از بلودان یا آب زیرکش برخی واحدها که کیفیت مناسبی دارند به‌عنوان آب تازه موردنیاز واحدهای دیگر است. در همین راستا دو پروژه در سال ۹۹ به بهره‌برداری رسید: انتقال آب زیرکش واحد اکسیژن به ورودی نورد گرم که مصرف آب صنعتی این واحد را ۵۰ درصد کاهش داد و پروژه انتقال و استفاده از آب سیکل‌های خنک‌کاری کوره‌های قوس الکتریکی به سیستم خنک‌کاری تختال با آب. این دو پروژه تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف آب و تولید فولاد و ورق در ناحیه نورد گرم و فولادسازی داشت.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در تلاش است تا با ایجاد هم‌زمانی میان تعمیرات بلندمدت سالانه با محدودیت‌های برق و آب تأثیرپذیری تولید از محدودیت‌های موجود را کاهش دهد. در همین راستا سعی می‌کنیم با استفاده از ذخایر داخلی آب فولاد، محدودیت آب را به فصل گرما منتقل کنیم و توقفات برنامه‌ریزی‌شده سالیانه نیز به‌صورت متمرکز در این زمان انجام شود. همچنین توقفات کوتاه‌مدت و روزانه نیز در زمان‌های محدودیت پیک مصرف برق خواهد بود تا تأثیر کمتری در میزان تولید ایجاد شود. هدف اصلی همه اقدامات گفته‌شده، دست‌یابی به برنامه تولید سال ۱۴۰۰ است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه امسال سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است، گفت: وظیفه اصلی واحدهایی مثل انرژی و سیالات پشتیبانی از تولید است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود سال جاری از سال سخت ۹۷ دشوارتر باشد، ولی تاکنون با مدیریت مصرف و منابع آبی و به لطف پروژه‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، وضعیت بسیار بهتری داریم، لذا لازم است همه بخش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا با موفقیت از این بحران کم‌آبی عبور کنیم.

طباطباییان خاطرنشان کرد: همه باید در مصرف بهینه آب صنعتی و شرب همکاری لازم را داشته باشند و اگر پروژه‌ای به‌منظور کاهش مصرف آب قابل‌اجراست، آن را در قالب پیشنهاد ارائه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =