• ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 14129
  • readingTime: ۳ دقیقه
تخم مرغ

روز ۱۸ آبان ماه در یکصد و سی و ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، اعضا در خصوص ساماندهی بازار تخم‌مرغ و صادرات آن، تامین ارز مورد نیاز گوشت گوساله منجمد و گوشت مرغ منجمد، تعیین حجم بسته‌بندی محصولات شکر و حبوبات، پرداخت ضرر و زیان طرح میوه تنظیم بازار و نحوه قیمت‌گذاری محصولات سلولزی بهداشتی تصمیم‌گیری کردند.

به گزارش ایراسین، روز ۱۸ آبان ماه در یکصد و سی و ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، اعضا در خصوص ساماندهی بازار تخم‌مرغ و صادرات آن، تامین ارز مورد نیاز گوشت گوساله منجمد و گوشت مرغ منجمد، تعیین حجم بسته‌بندی محصولات شکر و حبوبات، پرداخت ضرر و زیان طرح میوه تنظیم بازار و نحوه قیمت‌گذاری محصولات سلولزی بهداشتی تصمیم‌گیری کردند.

برنامه‌ریزی برای صادرات تخم‌مرغ

براساس تصمیمات اعضای کارگروه تنظیم بازار مقرر شد با مسئولیت وزارت جهادکشاورزی در کارگروهی با حفظ تعادل عرضه و تقاضای بازار تخم‌مرغ، برنامه‌ریزی لازم برای صادرات آن منوط به عدم افزایش قیمت مصوب انجام شود. براساس این مصوبه موضوع صادرات تخم‌مرغ باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و از طریق اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن صورت گیرد. در این نشست همچنین مطرح شد، برای جلوگیری از انباشت کالا در واحدهای مرغ‌تخم‌گذار و حمایت توامان از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متناسب با نیاز بازار، شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به جمع‌آوری و خرید میزان تولید مازاد بر مصرف تخم‌مرغ اقدام کند.

بسته‌بندی غیر یک کیلو گرمی شکر ممنوع

مدتی است ستاد تنظیم بازار گذشته از تعیین قیمت‌های دستوری برای محصولات مختلف، تعیین تکلیف حجم بسته‌بندی محصولات را نیز در دستور کار قرار داده است.  براساس اعلام دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار، در آخرین نشست این ستاد، بر ضرورت الزام واحدهای بسته‌بندی شکر در وزن‌های کمتر از یک کیلوگرم برای عرضه به خانوارها تاکید شده است. ستاد همچنین به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی در عرضه شکرهای بسته‌بندی در وزن‌های متفاوت به عرضه شکر در بسته‌بندی یک کیلوگرمی از تاریخ یکم خردادماه سال جاری تاکید کرد. درضمن تاکید شد، از تاریخ یکم خردادماه، عرضه شکر در سایر بسته‌بندی‌ها و وزن‌ها ممنوع و تخلف است و با متخلفان برابر ضوابط برخورد قانونی صورت می‌گیرد. در این نشست اعضای کارگروه بر ضرورت الزام واحدهای بسته‌بندی بر عرضه حبوبات در بسته‌بندی یک کیلو گرمی نیز تاکید کردند.

پرداخت ضرر و زیان طرح میوه تنظیم بازار

در نشست روز هجدهم کارگروه تنظیم بازار، اعضا همچنین براساس مصوبات پیشین بر پرداخت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بابت ضرر و زیان طرح میوه تنظیم بازار ایام پایانی سال ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ به صورت علی‌الحساب از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید کردند. در ضمن مقرر شد، محاسبه اسناد و مستندات دریافتی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت گیرد.

تامین منابع ارزی گوشت منجمد

اعضای کارگروه تنظیم بازار در خصوص پرداخت ارز مورد نیاز تامین گوشت نیز تصمیماتی را اتخاذ کردند. براساس تصمیمات این کارگروه مقرر شد، سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص منابع لازم از محل ذخایر راهبردی به شرکت پشتیبانی امور دام برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌های علی‌الحساب تا سقف ارقام اعلامی با شرکت‌های طرف قرارداد مبادله گوشت گوساله وارداتی اقدام کند. براساس این مصوبه ملاک محاسبه قیمت قطعی محموله‌های گوشت گوساله وارداتی کم تاریخ مبادله شده با تاریخ‌دار بخش‌خصوصی با همان قیمت اعلامی بعد از مهرماه است.‌ اعضای ستاد براساس مصوبه هیات وزیران در خصوص ترمیم و تامین ذخایر راهبردی گوشت مرغ منجمد و همچنین برای استفاده از پتانسیل بخش‌خصوصی مقرر کردند، منابع ریالی برای این امر از سوی سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات ذخایر راهبردی (۴۲۰۰ تومانی) تخصیص پیدا کند.   در این ستاد همچنین برای مدیریت توزیع گوساله منجمد کارتنی کم تاریخ شرکت پشتیبانی امور دام مقرر شد، برای جلوگیری از سپری شدن زمان مصرف این کالا، شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به فروش محصولات گوشت گوساله منجمد با تاریخ ماندگاری کمتر از دو ماه با قیمت حاشیه بازار به مراکز عمده مصرف یا سایر متقاضیان پس از تصویب در هیات‌مدیره شرکت و رعایت صرفه و صلاح اقدام کند.‌

تعیین قیمت تیشو با واحدهای تولیدی

در این جلسه اعضا درخصوص قیمت‌گذاری کاغذ تیشو که یکی از مواد اصلی در تولید محصولات بهداشتی است و سایر محصولات سلولزی بهداشتی مقرر کردند، این قیمت‌گذاری توسط واحدهای تولیدی براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت گیرد.  همچنین تاکید شد، هر یک از واحدهای تولیدی مسوول و پاسخگوی قیمت‌های‌ اعمالی فروش درب واحد تولیدی و مصرف‌کننده مندرج روی بسته‌بندی محصولات خود برمبنای ضوابط نرخ‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها خواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =