آلومینیوم

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به کمبود آلومینیوم در بازار اعلام کرد: سوءاستفاده گروهی خاص در بازار آلومینیوم باعث شده تا عرضه این ماده اولیه در بورس با مشکل مواجه شده و به همین دلیل بازار داخلی آلومینیوم متلاطم شده است.

آریا صادق‌نیت حقیقی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: متأسفانه فرصت‌طلبی برخی تولیدکنندگان از شرایط و کمبود نظارت در بازار باعث شده تا مواد تولیدشده این کارخانه‌ها به‌جای اینکه در بورس کالا عرضه شود سر از بازار سیاه درآورده باشد.
صادق نیت‌حقیقی در ادامه افزود: چندی پیش با استناد به کمبود مواد اولیه در بازار صادرات اغلب محصولات معدنی مثل آلومینیوم ممنوع اعلام شد تا به‌این‌ترتیب نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی داخلی تأمین شود، اما برخی از تولیدکنندگان آلومینیوم برای اینکه بتوانند منافع بیشتری در این زمینه داشته باشند بجای عرضه محصولات در بورس از طریق شبکه‌ دلالی آن را در بازار عرضه می‌کنند.
این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم معتقد است کمبود نظارت‌های قانونی در بازار باعث شده تا این تولیدکنندگان از شرایط سوءاستفاده کرده و بجای اینکه برای حمایت از تولید داخلی محصولات خود که درواقع مواد اولیه صنایع پایین‌دستی هستند را به قیمت مناسب عرضه کنند از شبکه‌ دلالی استفاده می‌کنند تا منافع بیشتری به دست آورند.
وی به خبرنگار ما گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام‌شده است گروهی از تولیدکنندگان فرصت‌طلب ضمن ایجاد ارتباط با شبکه‌های دلالی ناشناخته به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که ردی از فعالیت‌های سودجویانه آنها وجود نداشته باشد، نکته جالب‌تر اینکه تاکنون از این نوع دلالی در بازار بخصوص آلومینیوم خبری نبود.
صادق‌نیت حقیقی درباره صادرات آلومینیوم هم تأکید کرد: امروز بر اساس شرایط فعلی صادرات آلومینیوم از سوی تولیدکنندگان در مقابل واردات مواد اولیه موردنیاز خودواحدهای تولیدی صورت گرفته است که این روند در راستای منافع ارزی ایران نیست چون اصولاً ارزی به کشورمان وارد نخواهد شد و تنها دستاوردش این بوده که تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی با کمبود آلومینیوم روبرو شده‌اند.
به گفته این کارشناس صنعت آلومینیوم چرخه معیوب عرضه در بازار داخلی باعث شده تا صادرات محصولات ساخته‌شده آلومینیومی هم در ایران با مشکل مواجه شده باشد چون در چنین شرایطی قیمت تمام‌شده محصولات بسیار بالاتر از نرخ‌های قابل‌رقابت در بازارهای صادراتی کشورمان است و باید برای این روند چاره‌اندیشی داشته باشیم.
این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم معتقد است گسترش فعالیت دلال‌ها در این بازار و شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند نگرانی‌های بیشتری برای کشورمان ایجاد کند چون علاوه بر زیان برای تولیدکنندگان داخلی بازارهای داخلی را هم تحت تأثیر قرار داده و در شرایطی که به دلارهای غیرنفتی نیاز داریم بازارهای صادراتی را هم از دست خواهیم داد.
وی به خبرنگار ما گفت بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم ورود دلال‌ها به بازار و گران شدن تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم برای تولید محصولات مرتبط تقریباً ۲۵۰ دلار به ازای هر تن بیشتر شده است، ازاین‌رو بازارهای خارجی تحت تاثیرقرار گرفته و در چنین شرایطی نگران آینده بازارهای صادراتی از جمله عراق، افغانستان و ترکیه هستیم.
این کارشناس صنعت آلومینیوم درپایان تصریح کرد: درصورتی که سیاست‌های وارداتی در راستای تامین نیاز تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی دوباره به روال عادی بازگردد قطعا می‌توان از منافع اقتصادی و دستاوردهای صادراتی محصولات با ارزش افزوده بالاتر بهره‌مند شد که امروز با توجه فعالیت بالای دلال‌ها تولیدکنندگان از آن رنج می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =