سعید نمکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصفهان گفت: فاز سوم واکسن کرونای انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا آغازگر حرکت بزرگ در واکسن سازی باشد و در آینده بسیار نزدیک مردم ایران به واکسن ایرانی بتوانند افتخار کنند که آنتی بادی کرونا را در بدن خود دارند.

به گزارش ایراسین، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت و مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در استان اصفهان گفت: از کسانی که امروز آمده اند برای اولینها این واکسن را تزریق کنند و به دنیا اعلام کنند به کاری که انجام می‌دهیم ایمان داریم، تشکر می‌کنم.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: در این مدت مدیون خیلی از افراد هستم. علیرغم همه سختی ها و صعوبتی که این ایام داشت و گاهی آنقدر نفس گیر بود که نمی‌شود گفت و گاهی آنقدر کسالت بار که نمی‌شود با واژه بیان کرد.

وی تصریح کرد: تلخترین و سنگینترین این لحظات زمانی بود که خبر از داغ عزیز همکاری را می‌دادند که شبانه روز تن بر آتش زده و برای گشودن راه‌های نفس دیگران خواب و خوراک نداشت اما متاسفانه در دقایق آخر راه نفسش بسته شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ایران اولین کشوری بود در منطقه  ۳۶ معبر را برای رصد کردن و بیمار یابی گذاشت. این در حالی بود که کیت تشخیص بیماری را نداشتیم و بعد از شیوع بیماری در استانهای گیلان و قم تعدادی کیت توسط یکی از همکاران به صورت چمدانی به دست ما رسید.

وی ادامه داد: در این راه افراد بسیاری بودند که به ما یاری رساندند که یکی از آنها دکتر بیگلری رییس انستیتو پاستور است. چرا که ما از ایشان و مجموعه علمی و قدرتمند علمی پاستور درخواست کمک کردیم و آنها شبانه روز تلاش کردند و موفق به ساخت کیت برای تشخیص بیماری شدند. به گونه ای که۵۷ دانشجویی که از ووهان چین آمده بودند با کیتهای تولیدی ایران مورد تست قرار گرفتند.

ایجاد ۱۸۰ آزمایشگاه برای تست کرونا

به گفته نمکی، انستیتوی پاستور یکه تاز در تولید کیت بود و بعد از آن در اشاعه تکنولوژی و آزمایشگاهها در کشور، باز هم مجموعه پاستور بود و توانست ۱۸۰ آزمایشگاهی که برای کرونا شکل گرفت را مدیریت کند. امروز نیز یکی از بهترین؛ موثرترین و پویاترین نوع واکسنهای جهان را در دستان توانمند مجموعه پاستور می بینیم که به اختصار در این باره سخن خواهم گفت.

وی افزود: یک ماه قبل از اینکه کرونا به ایران وارد شود، خود را برای مقابله با آن آماده کردیم. بنده معتقدم یکی از ظریفترین و علمی‌ترین شیوه‌های مدیریت کوید در جهان در کشوری با دست‌های بسته اما چشمهای باز در ایران بوده است. چرا که به همه جنبه های آن همچون دارو، ماسک و تجهیزات پرداختیم. اینکه یک کشور در مدت ۵۶روز بتواند از یک واردکننده مواد شوینده و ماسک و ... به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شود را میتوان یک حماسه دانست.

نمکی گفت: خیلی ها می‌خواستند که ایران زمین بخورد و  در این اندیشه بودند که کوید ۱۹ تیر خلاص جمهوری اسلامی ایران است. زیرا کشوری که تحریم شده و همه بلاهای اقتصادی و فشارهای ناجوانمردانه روی آن فشار وارد میکند، کوید ۱۹ همچون تیر خلاص برای آن عمل خواهد کرد.

چانه زنی برای افزایش تعداد دوز واکسن وارداتی

وی با اشاره به اینکه یکی از فیلدهای اصلی که از روزهای نخست یعنی اول فروردین ۹۹ به آن پرداخته شده تولید، واکسن بوده در ادامه افزود: در ابتدای سال ۹۹ از همکاران خود خواستم تا فکری برای واکسن بیاندیشیم  این موضوع چندین راه داشت. یکی از سهمیه کوواکس بود که برای ایران تعریف کرده بودند و قرار بود ۸ میلیون دوز واکسن به ایران بدهند که با چانه زنی توانستیم آن را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برسانیم. چرا که از تعداد تولیدکنندگان و میزان تولید آنها آگاهی داشتم. همچنین اینکه تقاصای بین المللی چه اندازه است و قدرت WTO و مجموعه کوواکس برای اینکه چگونه قرار است از قدرتنمندهای دنیا که تکنولوژی را در دست گرفته اند، برای کشورهای فقیر واکسن برای کشورهای فقیر بگیرند نیز مطلع بودم، اما چاره ای جز تبعیت از این روش و سازوکار بین المللی نداشتیم.

نمکی با اشاره به اینکه ۴ ماه برای انتقال پول جهت خرید واکسن مشکل داشتیم در ادامه افزود: با وجود این مشکل، سازوکار برای خرید واکسن کواکس را ادامه دادیم. اما در کنار این روش، سازوکار دیگری تعریف شد مبنی بر اینکه برای واکسیناسیون جمعیت کثیر در ایران نیاز به واکسنهایی غیر از منابع کواکس نیاز داریم. از اینرو مذاکره با هند، چین انجام شد به طوری که ۳هزارو۱۲۰ صفحه مکاتبه انجام دادم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت سال ۹۹ نیز با وزیر بهداشت روسیه صحبتی داشتم و در نهایت این مذاکرات، ۹ ماه طول کشید تا توانستیم با روسها قرارداد به امضا برسانیم و ۱۱ ماه نیز برای انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی و تولید مشترک زمان صرف شد.

۸۵درصد واکسنها به صورت قطره چکانی توسط ۷ کشور مصرف می‌شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنانش به یکی از موارد واردات واکسن توسط دلالان اشاره کرد و گفت: به بنده اعلام کردند فردی ۲۰میلیون دوز واکسن روسی را خریداری کرده اما اولویت فروش آن به ایران بوده و رقم پیشنهادی آن برای هر دوز ۲۰ یورو است. این درحالیست که هر دوز واکسن روسی به قیمت ۹.۷دلار به ایران فروخته خواهد شد و کل واکسن اسپوتینک تولید شده توسط روسیه ۲۶ میلیون دوز است که ۱۳ میلیون دوز آن را توانسته صادر کند و از این میزان ۶۲۰هزاردوز توسط ایران خریداری شده و ۶۰ میلیون دوز نیز به ایران برای تولید تعهد دارد. البته روسیه بر اساس تعهد ۲ میلیون دوزی که قرار بود تا عید به ایران برساند تنها ۴۲۰هزار دوز را رسانده است.

وی افزود: به جز واکسن کواکس، به صورت قطره چکانی ۸۵درصد از واکسنهای موجود در دنیا را ۷ کشور مصرف می‌کنند.

به گفته نمکی، راهی که می‌توان بر آن تکیه کرد تولید پایدار در داخل کشور است که با تکیه کردن با جسارت و شجاعت و دانشمندان متعهد این مرز و بوم آغاز این اقدام آغاز شده و یکی از آنها مجموعه پاستور است.

وی با تاکید بر اینکه ایران سرافرازتر از آن است که جلوی دیگر کشورها برای دریافت واکسن دست دراز کند در ادامه افزود: نباید تا ابد دانش بومی را نفی کرد و با این بضاعتی که از سطح دانش در کشور وجود دارد دست به بیرون دراز کرد. اعتقاد بنده بر این بود که کوید حداقل ۳ سال آینده ایران را درگیر می‌کند و حداقل هر ۶ ماه یکبار باید واکسن تزریق شود و برای این کار باید تولید واکسن که بر اساس اقلیم‌های مختلف کشور است اقدام شود که نیازمند زیرساخت است.

لزوم ایجاد زیرساخت برای تولید واکسن کوید۱۹

نمکی ادامه داد: ما باید زیرساخت تولید واکسن را در کشور ایجاد کنیم. زیرا واکسن چهارراه علوم پزشکی و غیرپزشکی است و اگر کشوری واکسن ساز شد در فرآورده های تولید بیولوژیک بسیاری از زیرساختها و قدرتها را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه در برهه ای از زمان، واکسن سازهای بزرگ دنیا دامپینگ انجام دادند تا واکسن سازهای کوچک مانند ایران تعطیل شوند که فریبی بزرگ بود، تاکید کرد: اکنون این خودباوری در ایران به وجود آمده تا واکسن کوید را به تولید داخلی برسانیم.

به گفته نمکی، امروز ایران از سرافرازترین کشورها در عرصه واکسن خواهد شد، موضوعی که ۳ ماه پیش مطرح اما با نیشخند برخی افراد همراه شد. امروز نه به عنوان وزیر بهداشت بلکه به عنوان شهروند عاشق این سرزمین و یک معلم ۳۲ ساله در ایران میگویم که ایران درخشانترین کشور در عرصه تولید واکسن کوید ۱۹ در منطقه است. مردان عرصه تولید کار خود را آغاز کرده اند و نمیتوان آن را با هیچ روشی متوقف کرد (نه با توییت و بلوا و غوغا و ریشخند).

وی افزود: ما با ۶ پلتفرم متفاوت در کشور در حال فعالیت هستیم و این حرکت جزیره ای نیست؛ هر ۶ پلتفرم نیز در حال رسیدن به نتیجه است که یکی از بهترین این پلتفرمها که کار بزرگی انجام داده، انستیتو پاستور است که امروز از آن پرده برداری خواهد شد و در آینده یک دستاورد بسیار زیباتر از امروز در مجموعه پاستور پرده برداری خواهد شد. البته باید اشاره شود که مجموعه برکت نیز فاز دوم و سوم برای تولید واکسن را آغاز کرده اند.

نمکی گفت: عده ای گفتند چرا فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسنهای دیگران را استفاده نکردید که تحت آن پوشش بتوانیم واکسن بزنیم، اما باید بگویم که این کار نباید انجام میشد، البته انجام این کار با یک شرط میسر بود که انتقال دانش فنی صورت گیرد و در ایران واکسن مشترک ساخته شود تا ایران عامل آزمایشگاهی واکسنها نشوند.

وی ابراز امیدواری کرد: فاز سوم واکسن کرونای انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا آغازگر حرکت بزرگ در واکسن سازی باشد و در آینده بسیار نزدیک مردم ایران با واکسن ایرانی بتوانند افتخار کنند که آنتی بادی کرونا را در بدن خود دارند.

نمکی گفت: هیچ ایرانی نیست که آنتی بادی واکسنهای پاستور و رازی در بدنشان وجود نداشته باشد؛ پس امیدواریم در آینده نزدیک آنتی بادی واکسن کوید نیز به این موراد اضافه شود.

گفتنی است، در این مراسم نخستین واکسن مرحله سوم کارآزمایی بالینی کرونا پاستور به محمد مهدی گویا رییس اداره مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و سپس علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور به عنوان اولین داوطلبان تزریق شد که حرکتی برای اعتماد بخشی به مردم بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =