• ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 13197
  • readingTime: ۱ دقیقه
رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

از زمان ملی شدن صنعت نفت تا به امروز، شرکت‌های نفتی با مشکل تحریم مواجه بوده‌اند. اما تحریم‌ها با شرکت‌های نفتی چه کردند؟ رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «با اعمال تحریم‌ها، حدود ۷۵ درصد ظرفیت شرکت‌های نفتی خالی شده است و الان شرکت‌ها با حدود ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند.»

به گزارش ایراسین، از زمانی که دکتر مصدق صنعت نفت ایران را ملی کرد تا به امروز، نوک پیکان تحریم‌ها به سمت نفت و شرکت‌های نفتی بوده است. اما تحریم‌ها با شرکت‌های نفتی چه کرده‌اند؟ رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «با اعمال تحریم‌ها تولید و صادرات نفت کاهش پیدا کرد و شرکت‌های داخلی نفتی ما، افت فعالیت پیدا کردند. در حال حاضر، حدود ۷۵ درصد ظرفیت این شرکت‌ها خالی شده و با ۲۵ درصد ظرفیت خود، کار می‌کنند.»

پدیدار با تاکید بر نقش تحریم‌ها در وضعیت فعلی شرکت‌های نفتی عوامل دیگری را دخیل می‌داند و می‌گوید: «سیستم پولی و بانکی، عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی و نکات دیگر این چنینی هم به افت بیشتر شرکت‌های نفتی دامن زده‌اند و باعث شده‌اند این شرکت‌ها، به سختی کار کنند. اکنون در حوزه انرژی، عملا رکود حاکم است.»

او با وجود تحریم‌های نفتی ایران، استخراج نفت را منطقی می‌داند و توضیح می‌دهد: «با وجود تحریم‌ها، هزینه‌های استخراج نفت چندان تفاوتی نکرده است. ما امروز برای استخراج نفت، همان میزان هزینه‌ای را پرداخت می‌کنیم که قبل از تحریم‌ها می‌کردیم. البته در حال حاضر هم تولید ما بسیار کم است.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: «زمانی که قیمت نفت روی کانال ۲۰ دلار و حتی پایین‌تر از آن آمده بود، استخراج نفت چندان برای ما به صرفه نبود اما اکنون استخراج نفت برای ما بسیار به صرفه است.»

او معتقد است در صورت استخراج نکردن نفت، هزینه بهره‌برداری و استخراج در آینده مضاعف می‌شود و توضیح می‌دهد: «اگر بخواهیم چاه‌های نفتی را ببندیم؛ در آینده یک هزینه مضاعف از ما گرفته می‌شود تا بتوانیم از آن چاه بهره‌برداری دوباره کنیم.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =