• ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
  • کد خبر: 12845
  • readingTime: ۲ دقیقه
رکورد «رکوردها» در فولاد مبارکه شکسته شد

چشم انتظاری برای مشخص شدن روند نوسان نرخ ارز در کشور باعث شده بسیاری از بازارهای کالایی ظرف روزهای گذشته با رکود روبه‌رو باشند.

به گزارش ایراسین، چشم انتظاری برای مشخص شدن روند نوسان نرخ ارز در کشور باعث شده بسیاری از بازارهای کالایی ظرف روزهای گذشته با رکود روبه‌رو باشند؛ اما رینگ معاملاتی فولاد بورس کالا تا حدی از این روند عمومی مستثنی بوده است؛ به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد شمش و ۶۲ درصد میلگرد فولادی عرضه شده در رینگ هفته قبل این بازار مورد معامله قرار گرفت، اما به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، رویه در بازار آزاد متفاوت با معاملات بورس کالا بوده و نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای باعث شده این بازار روزهای سوت و کوری داشته باشد. در این میان خبر رقابت برای خرید سنگ آهن در معاملات حراج باز بورس کالا موضوعی است که توانست اندکی سیگنال مثبت خرید را به این بازار تزریق کرده و برای ساعتی به رونق بازار آزاد مقاطع فولادی بینجامد.

تولیدکنندگان شمش فولاد در هفته گذشته، بالغ بر ۱۴۵ هزار تن محصول را با نرخ پایه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کردند؛ این عرضه‌ها با استقبال خوب خریداران روبه‌رو شد به گونه‌ای که صنایع تکمیلی این بخش تقاضایی برابر ۱۷۴ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله بالغ بر ۹۸ هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان منجر شد.

نرخ ارز و قیمت‌های جهانی دو سیگنال‌ساز اصلی نوسان بهای فولاد در بازار داخل هستند؛ در حالی که ظرف روزهای گذشته، نرخ ارز در بازار داخل تقریبا ثابت و حتی همراه با نوسانات کاهشی بوده، باید علت این رشد را در فاکتور دیگر اثرگذار بر بازار یعنی قیمت‌های جهانی جست‌وجو کرد.

رشد بهای جهانی شمش و مقاطع طویل فولادی به تقویت بازار صادراتی این محصولات می‌انجامد و به این ترتیب زمینه‌ساز رونق بازار شمش فولاد در داخل می‌شود. براساس گزارش متال بولتن، بهای بیلت صادراتی ایران از ۵۴۵ دلار به ازای هر تن در روزهای پایانی مارس به ۵۷۵ دلار در هفته منتهی به ۹ آوریل رسیده است. این موضوع علاوه بر آنکه به مفهوم افزایش تمایل برای صادرات شمش فولاد است، سیگنال رشد بهای مقاطع طویل فولادی تولید داخل در بازارهای صادراتی را نیز به همراه دارد و به این ترتیب سیگنالی مثبت برای تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی کشور به‌شمار می‌رود.

بنابراین اگرچه نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای قابل توجه در بازار داخل تولید مقاطع طویل فولادی را فاقد سوددهی مناسب کرده اما بهبود وضعیت صادراتی انگیزه استمرار تولید در این بخش است. در روز یکشنبه ۲۲ فروردین رینگ حراج باز بورس کالا میزبان عرضه سنگ آهن دانه‌بندی و کلوخه نیز بود که استقبال خریداران از این محصول باعث رقابت قیمتی میان آن‌ها شد.

رشد بهای سنگ آهن در معاملات بورس کالا نسبت به نرخ پایه، ذهنیت افزایش قیمت را در معاملات مابقی حلقه‌های زنجیره در روزهای بعد میان اهالی بازار به وجود آورد به گونه‌ای که به تصدیق فعالان بازار آزاد این خبر باعث تحریک بازار مقاطع طویل فولادی نیز شد. قیمت پایه عرضه شمش فولاد برای معاملات امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین با افزایش ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم همراه است؛ رشد بهای پایه شمش فولاد در بهای تمام شده محصولات تولیدی در این بخش اثرگذار شده و به این ترتیب افزایش بهای مقاطع طویل فولادی با وجود نبود تقاضای مصرفی در بازار آزاد گریزناپذیر خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =