ورزشگاه نقش جهان

سال گذشته تمام موضوعات خبری متأثر از بیماری کووید19 یا همان کرونا بود و کمتر تیتر یا خبری منتشر می‌شد که دارای نام این ویروس ناشناخته نباشد. ازجمله در ورزش که می‌توان گفت کرونا در دم شوک بزرگی به آن وارد کرد و حتی باعث تعویق و تغییر تاریخ برگزاری مسابقات بزرگی مثل المپیک شد. این امر ضربه بزرگی بر بدنه ورزش کشورهای مختلف وارد کرد. البته برای برخی ورزشکارانی که نزدیک به المپیک آسیب‌دیده یا بنا به هر دلیلی برای حضور در مسابقات آمادگی نداشتند این وقفه یک‌ساله که همه را تهدید می‌کرد، فرصت بزرگی بود.

به‌طورکلی کرونا سایه بسیار سنگینی بر سر ورزش فعال اصفهان گذاشت و تا حدود زیادی عملکردهای ورزشی را کند یا متوقف کرد. باشگاه‌های ورزشی تعطیل و رو به ورشکستی رفته و مسابقات بویژه در ورزش‌های مانند تکواندو و کاراته و نظیر آن به‌طور کامل متوقف شد. لیگ ورزش‌های توپی نیز در نهایت با شرایط بسیار ویژه و رعایت پروتکل‌های خاص در حالی برگزار شد که انتقادات بسیاری نسبت به برگزاری یا عدم برگزاری آن در چنین شرایطی وجود داشت.

0

البته برای برخی ورزشکارانی که نزدیک به المپیک آسیب‌دیده یا بنا به هر دلیلی برای حضور در مسابقات آمادگی نداشتند این وقفه یک‌ساله که همه را تهدید می‌کرد، فرصت بزرگی بود؛ اما به طوری کلی تاکنون در اصفهان تنها علیرضا مختاری ملی پوش اصفهانی پرتاب وزنه توانسته است سهمیه پارالمپیک را کسب کند.

تغییر بزرگ در رأس ورزش استان

گفتگوی خبرگزاری برنا با مدیر کل ورزش وجوانان استان اصفهان

 بااین‌وجود در سال 1399 ورزش اصفهان کم خبرساز نبود و تا جای ممکن به کار خود ادامه داد. ازجمله این اخبار و اتفاقات می‌توان به انتخاب سید محمد طباطبایی به‌عنوان مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان اشاره داشت که پس از 7 سال ریاست محمد سلطان حسینی در این اداره بر جای او نشست.

طباطبایی از بدنه اداره ورزش و جوانان استان بود و پیش‌ازاین نیز ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد را بر عهده داشت. وی از ابتدای کار خود اجرا و عملیاتی کردن سند راهبردی استان اصفهان با شعار «اصفهان الگوی پیشرفت و توسعه ورزش و جوانان کشور است» را از اهم برنامه‌های این اداره در سال 1399 و 1400 عنوان کرد و در ادامه فعالیت ورزش و جوانان را توأمان دنبال کرد. بدین ترتیب که هم به برگزاری ستاد جوانان استان اصفهان همت گذاشت و هم عملی شدن وعده‌های عقب‌مانده‌ای هم چون اهدای خانه به سهراب مرادی، قهرمان المپیکی اصفهان را تا حصول نتیجه پیگیری کرد.

افزایش سرانه ورزشی اصفهان

1

ازجمله مواردی دیگری که در سال گذشته رقم خورد کلنگ زنی و احداث پروژه‌های پرتعدادی توسط شهرداری اصفهان در برنامه‌ای تحت عنوان «هر یکشنبه، یک افتتاح» بود که در آن پروژه‌های استخر و سالن‌های ورزشی چندمنظوره در مناطق مختلف اصفهان را نیز شامل شد و به سرانه ورزشی استان افزود.

ورزشگاه نقش جهان

انتقال امتیاز ورزشگاه نقش جهان به سپاهان

در ابتدای سال گذشته نیز پس از فراز و نشیب های فراوان بالاخره با اعلام محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان به کارخانه فولاد اصفهان واگذار شده و در پی این کارخانه فولاد اصفهان ابتدا 25 و در نهایت 45 سال مالک ورزشگاه نقش‌جهان خواهد بود.

از بالای جدول " آ" تا پایین جدول "ب" فوتبال

4

در فوتسال نیز دو تیم اصفهان در جداول آ و ب فوتسال لیگ برتر کشور اعلام حضور کردند. یکی گیتی پسند که با هزینه چندمیلیاردی و جذب بازیکنان رده‌بالا مانند همیشه برای حضوری پرقدرت تیمی در حد قهرمانی بست اما شکست در نخستین بازی پلی‌آف در مقابل تیم مس سونگون آنها را تا حدودی از قهرمانی دور کرد؛ بااین‌وجود نمی‌توان این موضوع را قطعی دانست چون تیم فوتسال گیتی پسند دست‌کم روی کاغذ همیشه مدعی قهرمانی بوده است.

5

دیگری هم تیم نوپای بازارهای روز کوثر بود که در آخرین دقایق باقی‌مانده تا آغاز مسابقات تشکیل شد. این تیم در واقع همان تیم هایپر شاهین‌شهر بود که سال گذشته از دسته یک به لیگ برتر صعود کرد و با تلاش‌های انجام شد سعی شد تا امتیاز این تیم برای استان حفظ شود. در راستای تشکیل دیرهنگام این تیم از سوی مسئولان، مربیان و حتی بازیکنان تیم به‌عناوین‌مختلف اعلام شد که بومی‌گرایی و جوان‌گرایی ازجمله اهداف مهم دیگری است که در سیاست‌های هیئت‌مدیره تیم دنبال می‌شود و با توجه به مجموع شرایط و ضعف‌هایی که در هماهنگی و جذب بازیکن وجود داشته توقعی جز حفظ موقعیت این تیم در جدول و عدم سقوط به دسته پایین‌تر نیست.

بااین‌وجود تیم بازارهای روز کوثر اگرچه باخته‌ای پیاپی داشت منتها بازی به بازی پیشرفت‌های قابل‌توجهی نشان می‌داد اما حاشیه از سر این تیم دست‌بردار نبوده و در انتهای فصل دوم مسابقات بود که خبر استعفای یا برکناری سرمربی این تیم و عجیب‌تر از آن، انتخاب مدیرعامل باشگاه به‌عنوان سرمربی به گوش رسید. این تیم سال قبل‌تر نیز با حواشی مشابهی مواجه بود و اکنون باید در پلی‌آف پایان جدول برای بقا در لیگ برتر بجنگد.

فوتبال بانوان بدون مقام‌های آن‌چنانی

دیدار تیم های فوتبال بانوان وچان کردستان - سپاهان اصفهان

در خصوص مسابقات بانوان نیز باید اشاره داشت که تیم والیبال بانوان ذوب‌آهن بار دیگر نایب‌قهرمان کشور شد و هندبال سپاهان در حالی به مقام سوم دست ‌یافت که تیم ذوب‌آهن به لیگ دسته یک سقوط کرد. همچنین والیبال نشسته سپاهان قهرمان شده و ذوبی‌ها دوم شدند. ووشوی سپاهان نیز به قهرمانی رسید و دو و میدانی سپاهان، قهرمان شد. بسکتبال نامی نو به پلی‌آف نرسید و دور برگشت مرحله مقدماتی فوتسال همچنان در جریان است اما از اینها گذشته دو تیم و نماینده فوتبال بانوان اصفهان ازجمله سپاهان و ذوب‌آهن در مسابقات فوتبال بانوان کشور حاضر بودند که هیچ‌کدام موفق به کسب مقام نشدند؛ در واقع سپاهان تنها امید فوتبال بانوان اصفهان بود که موفق به صعود به پلی‌آف شد اما در نهایت نتوانست از سد شهرداری سیرجان بگذرد. این در حالی است که تیم فوتسال نامی نو بانوان اصفهان در گروه سختی قرار داشت اما عملکرد قابل‌توجهی از خود نشان داد با این وجود امید ضعیفی برای صعود به پلی‌آف دارد. از سوی دیگر تیم فوتسال بانوان هیئت فوتبال اصفهان نیز همچنان درگیر مسابقات است و به گرفتن نتایج بسیار ضعیف خود در حالی ادامه می‌دهد که کسی از هیئت فوتبال در خصوص این وضعیت پاسخگو نیست.

بازی حواشی در میدان فوتبال مردان

6

سال گذشته دو تیم فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن نیز بیش از هر چیز درگیر حواشی زرد بودند ازجمله اینکه بازگشت محرم نویدکیا در مقام سرمربی بیش از هر چیز دل هواداران را شاد کرد و البته سپاهان نیز علی‌رغم انتقاداتی که به محرم و مربی کنار دستش یعنی علیرضا مرزبان وارد بود اما نتایج خوبی گرفتن.

ساکت

همچنین بازگشت محمدرضا ساکت به مسند ریاست باشگاه سپاهان نیز یکی از اتفاقات پر سر و صدای فوتبال و ورزش اصفهان بود؛ در مجموع دو باشگاه ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان در سال گذشته تغییرات زیادی داشتند.

رحمان رضایی

 ذوب آهن نیز در جایگاه مدیرعاملی باشگاه دست به تغییرات زد و مجتبی فریدونی جای جواد محمدی در جایگاه مدیرعاملی را گرفت. همچنین رحمان رضایی که در ابتدای فصل به‌عنوان سکان‌دار تیم فوتبال ذوب‌آهن برگزیده شده بود در ادامه راه برکنار شده و مجتبی حسینی مربی پیشین تیم ذوب‌آهن را به جای رضایی سرمربی این تیم شد.

هیأت فوتبال، مهمترین مجمع انتخاباتی اصفهان

8

با حضور سید محمد طباطبایی در رأس اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان همان‌طور که گفته شد اقدامات زیادی در راستای ساماندهی امور صورت گرفت ازجمله انتظام بخشی به مجامع انتخاباتی که ازجمله مهمترین آنها می‌توان به انتخابات هیئت فوتبال اشاره داشت. در این انتخابات که با سپری شدن از وقت اصلی، به سرپرستی رئیس قبلی یعنی امیر مسعود هراتیان همراه بود، با کاندیداتوری خود او به همراه عباسعلی اخوان، علیرضا جهانشاهی، علی طاهری، محمد مجیری برگزار شد و در نهایت و به‌نوعی ناباورانه نیز علی طاهری، چهره شناخته‌شده باشگاه‌های گیتی پسند و فولاد ماهان توانست با قاطعیت در این انتخابات پیروز شود.

لیگ متمرکز و فشرده توپ و تور

مسابقه هندبال آقایان ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان

در رشته‌های هندبال و والیبال این مردان سپاهانی بودند که توانستند مقام سوم را کسب کنند و هندبال ذوب‌آهن به میانه جدول بسنده کرد. لیگ توپ و تور امسال به دلیل کرونا، با شرایط خاص و به‌صورت متمرکز، فشرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

مرگ ناباورانه چهره‌های ورزشی اصفهان

متأسفانه کرونا از همان ابتدای شیوع به‌گونه‌ای به جان اصفهانی‌ها افتاد که استان اصفهان خیلی زود جزو شهرهای قرمز از بابت آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا به شمار رفت. اصفهان در حالی همچنان وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی دارد که در سال گذشته 2 چهره شناخته‌شده و نام‌آور خود را نیز از دست داد که مرگشان هنوز برای خیل عظیم افرادی که آنان را می‌شناختند باورکردنی نیست.

پاکروان

محمود یاوری، سرهنگ بازنشسته و مربی سرشناس و نام دار فوتبال کشور و اصفهان و نیز محمد پاکروان کارمند بلندقامت اداره کل ورزش و جوانان استان، مربی و معلم رشته بسکتبال و گزارشگر توانمند و خوش‌صدای اصفهان هر دو پس از تحمل یک دوره سخت بیماری و در نهایت بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

مرگ ناباورانه آنها گویا کافی نبود و در اواخر اسفندماه سال گذشته مهران نصری مربی اصفهانی تیم تکواندوی ITF ایران نیز بر اثر آنچه سکته قلبی اعلام شد درگذشت.

10

نمی‌توان گفت این تمام آنچه بود که در سال گذشته در ورزش اصفهان رخ داد اما می‌توان گفت گوشه‌ای از اهم اتفاقاتی بود که شاهد آن بودیم و امید داریم که در سال جاری درحالی‌که واکسیناسیون برای کرونا آغاز شده است شاهد رشد و ارتقا و پویایی هرچه بیشتر ورزش دیار نصف جهان باشیم.

منبع: برنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =