محصولات فولادی

مقایسه میزان واردات و صادرات انجام شده فولاد میانی و محصولات فولادی در ۱۰ماهه سال ۹۸ و ۹۹ نشان از رشد منفی ۲۰درصدی صادرات محصولات فولادی دارد.

به گزارش ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن فولاد ایران، میزان واردات کل مقاطع طویل فولادی طی ۱۰ ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییر ۵۱ درصدی همراه بوده و این در حالی است که صادرات این بخش که شامل محصولای همچون تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و سایر مقاطع است در ۱۰ماهه ۹۹ با رشد منفی ۲۱ درصدی همراه بوده است.

افزایش واردات در مقابل کم شدن میزان صادرات محصولات فولادی در شرایطی که ظرفیت بالایی از تولید در کشور وجود دارد، بسیار قابل تامل و بررسی است.

شایان ذکر است بیشترین افت صادرات طی ۱۰ماهه ۹۹ مربوط به میلگرد بوده که رشد منفی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارد. همچنین صادرات میلگرد در ۱۰ ماهه ۹۸ به میزان یک میلیون و ۹۱۹ هزارتن بوده و امسال به یک میلیون و ۴۸۸ هزارتن رسیده است.

در خصوص مقاطع تخت فولادی نیز که شامل ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش دار است ، مشاهده می شود واردات کل این محصولات در ۱۰ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۰۹ درصدی داشته و بیشترین تغییر درصد واردات مربوط به ورق گرم است که ۳۶۰ درصد رشد داشته است. اما در بخش صادرات می بینیم که با افت ۱۹ درصدی ۱۰ ماهه سال ۹۹ را به پایان رسانده است و بیشترین افت صادرات مربوط به ورق سرد بوده است. چرا که صادرات این محصول در ۱۰ماهه ۹۸ به مقدار ۱۱۰هزارتن بوده که این عدد امسال به ۲۶هزارتن رسیده و رشد منفی ۷۶ درصدی صادرات را برای این محصول رقم زده است.

در مجموع واردات محصولات فولادی در ۱۰ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر ۱۰۲درصدی داشته و در زمینه صادرات نیز رشد منفی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

بیلت و بلوم که به عنوان فولاد میانی شناخته می شوند در زمینه واردات تغییر ۱۰۰درصدی را طی ۱۰ماهه ۹۹ تجربه کرده و در بحث صادرات نیز با رشد منفی ۴ درصدی مواجه شده است. چرا که میزان صادرات این محصول در ۱۰ماهه ۹۸ به مقدار ۴میلیون و ۹۵هزارتن بوده اما این عدد در ۱۰ماهه امسال به ۳میلیون و ۹۲۷ هزارتن رسیده است.

در زمینه واردات اسلب نیز که تغییری در واردات آن رخ نداده، اما در بخش صادرات شاهد افت ۳۰ درصدی آن هستیم. به این ترتیب که میزان صادرات اسلب که در ۱۰ ماهه ۹۸ برابر با یک میلیون و۷۲۶هزارتن بوده امسال به یک میلیون و ۲۰۹هزارتن رسیده است.

در مجموع فولاد میانی نیز با تغییر ۶۷درصدی واردات و رشد منفی ۱۲درصدی در صادرات، ۱۰ماهه ۹۹ را به پایان رسانده است.

آهن اسفنجی به عنوان یکی از محصولات پر مصرف در صنعت فولاد با رشد منفی ۲۵درصدی ۱۰ ماهه امسال را به پایان رسانده است. (میزان صادرات آهن اسفنجی در ۱۰ماهه ۹۸ برابر با ۸۸۶هزارتن بوده و این عدد در مدت مشابه امسال به ۶۶۶هزارتن رسیده است.)

گفتنی است که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان هیچگونه وارداتی برای این محصول نداشته است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =