• ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
  • کد خبر: 11139
  • readingTime: ۳ دقیقه
دلار

بازار ارز علی رغم حواشی به وجود آمده در یک هفته اخیر، روند افزایشی نسبتا آرامی را پیش گرفته و قیمت دلار حول کانال ۲۵ هزار تومانی در نوسان است. اگرچه این مسئله مدیریت نهاد بازارساز را می طلبد اما با نزدیک شدن به عید نوروز، این روند افزایش طبیعی به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار ارز اولین روز هفته جاری (شنبه ۹ اسفندماه) علی رغم حواشی بسیار دو روز اخیر و ادعای برخی مبنی بر آشفتگی بازار ارز به دلیل اظهارات محمود واعظی،رئس دفتر رئیس جمهور، روند نسبتا آرام و نوسانی خود را طی کرد. قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در جریان معاملات این روز با افزایش تقریبا سه درصدی ( ۷۰۰ تومان ) و در ادامه روند صعودی آرام شکل گرفته پس از چهارم اسفندماه از ۲۴ هزار و ۸۱۲ تومان به ۲۵ هزار و ۲۴۰ تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت ارز که به نظر می‌رسد تحت تاثیر برخی عوامل بنیادی نظیر نرخ تورم و نزدیک شدن به آخرین روزهای سال جنجالی ۱۳۹۹ باشد، در دوران پر تنش فعلی اقتصاد ایران تقریبا به امری طبیعی بدل شده است.

این در حالی است که انتشار اخبار امیدوار کننده‌ای از سوی بانک مرکزی و شخص عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی به صورت وجه نقد در کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن و عراق، چشم انداز تیره ای را برای سفته بازان و سرمایه گذاران بازار ارز پدید آورده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز طی یادداشتی درباره سیاست های این بانک در دوره دو ساله اخیر نوشت:« از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرار داد.

در دو سال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان ، فشار زیادی، از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد اما اینکه، بدون سیاست های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست های مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار دارد که باتصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت ها، به کار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیئت دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که اگر به انتصاب اینجانب رأی می دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول و ارز است.»

به علاوه دیدار همتی با مدیرعامل بانک تجارت عراق و رایزنی درباره راهکارهای نقل و انتقال منابع ایران را نیز از دیگر اخبار مهم در این حوزه محسوب می شود. همتی در این دیدار بر لزوم استفاده هرچه سریع‌تر طرف ایرانی از این منابع تاکید کرده است.

در مقابل طرف عراقی نیز با اشاره به اینکه اخیرا پرداخت‌هایی از محل منابع ایران در عراق انجام شده است، از تلاش‌های طرف عراقی برای استفاده از روش‌های مورد تایید طرف ایرانی خبر داد و عنوان کرد که روند انتقال این منابع تسریع خواهد شد.

همتی در پایان سفر قبلی‌ خود به عراق گفته بود:«منابع مالی حاصل از صادرات انرژی به عراق متعلق به بانک‌مرکزی است و این بانک مهم‌ترین تامین‌کننده نیازهای اساسی کشور در بخش‎های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت محسوب می‌شود. این کالاها به‌دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است، معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا است. مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی مرتبط با حوزه اجرایی است و معذوریت‌هایی که بانک‌مرکزی عراق در گذشته داشت، با توافق حاصل شده برطرف شدند.»

در نتیجه اخبار منتشر شده درباره این موضوع، سیاست های ایالات متحده در قبال ایران و نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، چشم انداز مثبتی برای تقویت ارزش پول ملی و بازگشت ثبات نسبی به این بخش قابل تصور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =