نقدینگی

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی از احتمال ثبت نرخ تورم ۳۰ درصدی در صورت تدوام شرایط ثبات فعلی در اقتصاد خبر داد.

مجتبی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد ایران اظهار کرد: حجم نقدینگی از ابتدای سال جاری تا آبان‌ماه رشد شتابانی را تجربه کرده، اما این شتاب از آبان ماه به یک روند با ثباتی رسیده و رشد کاهنده‌ای را به ثبت رسانده است.

وی افزود: این رشد کاهنده نیز بیشتر به دلیل اقدامات ضد تورمی بانک مرکزی به منظور دستیابی به تورم هدف از طریق کنترل برخی بخش‌های کلان اقتصادی از جمله کنترل رشد پایه پولی (رشد صفر در آذرماه) و انتظارات تورمی بوده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، تغییرات ایجاد شده در فضای اقتصاد سیاسی بین‌الملل و فضای اقتصاد داخلی نیز تا حدودی در کنترل رشد نقدینگی و همچنین کاهش انتظارات تورمی اثر داشته است.

کریمی با اشاره به ثبات نرخ دلار در بازه ۲۰ الی ۲۴ هزار تومانی گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر انتظارات تورمی، نرخ ارز است که در بازه زمانی یک ماه اخیر در دامنه قیمتی باثباتی قرار گرفته و رشدهای شتابانی را که پیش از این، قیمت این ارز را تا حوالی ۳۰ هزار تومان افزایش داده بود، تجربه نکرده است.

وی اضافه کرد: بخشی از این ثبات مانند کنترل پایه پولی با استفاده از ابزارهای پولی نظیر عملیات بازار باز، تحت اختیار بانک مرکزی است، اما بخش دیگر آن به تغییر فضای کلان اقتصاد ایران و جهان از جمله تغییر ریاست جمهوری در آمریکا مربوط می‌شود که به نوعی نوید بهبود و کاهش انتظارات تورمی می‌دهد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رابطه مستقیم رشد نقدینگی و افزایش تورم در اقتصاد گفت: با این وجود این مسئله که افزایش حجم نقدینگی به مقادیر فعلی (۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان) با چه ضریبی در ایجاد تورم تاثیرگذار است، به عوامل دیگری بستگی دارد.

کریمی افزود: بر اساس یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت نرخ تورم ایران تا پایان سال جاری نسبت به سال گذشته، شدت کمتری خواهد داشت و از حدود نرخ ۶۰ درصدی احتمالی به ۳۵ الی ۴۰ درصد خواهد رسید. به علاوه اگر سیاست‌های اقتصادی فعلی و شرایط ثباتی ایجاد شده در عرصه جهانی ادامه یابد، نرخ تورم می‌تواند به حوالی ۳۰ الی ۳۵ درصد نیز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی کشور در پایان آذرماه ۹۹، برابر با ۳۱ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۶.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته ۲۰.۲ درصد بوده است. به علاوه ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آذرماه سال جاری ۷.۶۸ بوده که ۶.۷ درصد نسبت به آذرماه ۹۸ رشد داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =