• ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
  • کد خبر: 10664
  • readingTime: ۴ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس در هفته گذشته سه درصد دیگر کاهش یافت و به کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید اما باتوجه به افزایش عوامل تاثیرگذار مثبت بر بازار سرمایه،آیا می‌توان پیش‌بینی کرد بازار بورس روند بازار بورس بر می‌گردد؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار بورس در هفته گذشته در ادامه روند نزولی خود، نزدیک به سه درصد دیگر نیز کاهش یافت و آخرین روز معاملاتی هفته پیشین را با یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۱۰ واحد به پایان رساند. این شاخص امروز و در ابتدای معاملات هفته معاملاتی منتهی به ۲۱ بهمن نیز (تا لحظه تنظیم این گزارش) ۳۳ هزار واحد نزدیک به سه درصد داده است و به نظر می‌رسد امروز نیز با کاهش ارزش بازار مواجه شویم. در مقابل اما شاخص کل هم وزن که تاثیر یکسانی برای همه نمادهای موجود در این بازار در نظر می‌گیرد، در هفته گذشته ۰.۴ درصد کاهش یافت. بررسی عملکرد نمادهای بازار سرمایه در این بازه زمانی هم نشان می‌دهد اگرچه صنایع بزرگ در هفته پیشین با کاهش ارزش مواجه شدند اما بسیاری از شرکت‌های کوچک بازار، افزایش قیمت را تجربه کردند.

تلاش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار برای کنترل روند هیجانی بازار سرمایه در دوره ریاست حسن قالیباف اصل، رئیس سابق این سازمان، و محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس فعلی سازمان بورس، تاکنون موثر نبوده و همه شاخص‌ها روندی نزولی را برای هفته‌های متمادی به ثبت رسانده‌اند. برای مثال شاخص کل از ابتدای آغاز روند نزولی بازار بیش از ۹۳۰ هزار واحد (تقریبا ۴۵ درصد) کاهش یافته در حالی که شاخص کل هم وزن در این مدت ۱۱۹ هزار واحد (تقریبا ۲۲ درصد) افت را به ثبت رسانده است. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد سهام شرکت‌های اصطلاحا کوچک بازار از محبوبیت بیشتری نسبت به سهام بزرگتردر میان سهامداران برخوردار بوده است.

با این حال نمی‌توان تاثیر عوامل جهانی یا اصطلاحا بنیادی را از یک سو و سیاست‌های محرک سمت تقاضا مانند افزایش ضریب اعتباری سهام را از سوی دیگر بر بازار نادیده گرفت. قیمت کالاهای جهانی که پس از شیوع همه‌گیری کرونا و کاهش تقاضا، افت شدیدی را تجربه کرده بود، با نخستین اخبار کشف و توزیع واکسن کووید-۱۹ روند صعودی به خود گرفته و بخشی از کاهش قیمت خود را جبران کرده است. این در حالی است که به دلیل آغاز فرآیند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، چشم انداز مناسبی برای افزایش تقاضا از سمت خانوارها و به دنبال آن رونق تولید در بخش صنعت و خدمات وجود دارد. 

قیمت طلا که به نوعی معیاری برای اندازه‌گیری شدت بحران و چشم انداز اقتصاد کشورها به شمار می‌رود، در آخرین معاملات این هفته خود علی رغم رشد ۱۱ دلاری نسبت به روز پنجشنبه به ۱۸۱۲ دلار به ازای هر انس رسید که نسبت به آخرین قیمت هفته معاملاتی پیشین خود تقریبا ۵۰ دلار (دو درصد) کمتر است. به علاوه روند تغییرات قیمتی فلز زرد در یک سال گذشته نیز نشان می‌دهد قیمت فعلی این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته نزدیک به شش درصد (۱۱۳ دلار) کاهش یافته در حالی که در مقایسه با یک سال گذشته خود هنوز ۱۶ درصد معادل ۲۵۰ دلار بالاتر است. این مسئله نشان می‌دهد اگرچه جامعه جهانی همچنان ابهام در چشم انداز اقتصادی جهانی رو به رو است اما شدت این ابهام نسبت به وضعیت ابتدایی شیوع پاندمی کرونا در جهان کاهش یافته است که خود می‌تواند به عنوان محرکی برای افزایش قیمت کامودیتی‌ها و در نتیجه رشد ارزش شرکت‌های کامودیتی محور تبدیل شود.

علاوه بر تاثیر مثبت قیمت کامودیتی‌ها بر بازار بورس، قیمت دلار که یکی دیگر از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه است، در هفته گذشته در محدوده ۲۴ هزار تومان نوسان کرد. به نظر می‌رسد این ارز دامنه ۲۳ الی ۲۴ هزار تومانی را به عنوان دامنه تعادلی پذیرفته و در حال تثبیت در این سطح است. تثبیت نرخ دلار در این دامنه نیز خود یکی از عوامل مثبت بر بازار سرمایه محسوب می‌شود. از سوی دیگر انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد میزان فروش اکثر آن‌ها افزایش یافته و با در نظر گرفتن گزارشات فصلی که پیشتر منتشر شده و پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌توان چشم انداز مناسبی برای قیمت سهام به ویژه سهام بنیادی متصور بود.

برای مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته با ارسال اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اعلام کرد: با عنایت به عملکرد ۱۰ ماهه شرکت و برآورد دو ماه آتی ۹۹، مبلغ ۱۶۴۰ ریال سود به ازای هر سهم  برای سال مالی به پایان اسفند ۹۹ پیش بینی می‌شود. به این ترتیب «فولاد» که در سه ماهه پایی ۴۷۹ ریال سوخته محقق کرده بود، پیش‌بینی سود زمستانه خود را با رشد ۳۵ درصدی برابر با ۶۴۹ ریال ارائه داد.

پیش‌بینی بورس در هفته منتهی به ۲۱ بهمن

با وجود اینکه عوامل بنیادی به نفع بازار سرمایه است اما تاثیر موج هیجان منفی که از مردادماه آغاز شده هنوز در بازار محسوس است. بی اعتمادی به بازار سرمایه، وجود ابهام از شرایط آتی اقتصادی و سیاسی ایران، وضعیت برجام و نوسانات شدید قیمت ارز در یک ماه اخیر در کنار ارائه پیش‌بینی‌های سود غیر واقعی (محتاطانه یا جسورانه) توسط برخی شرکت‌ها از جمله عوامل منفی تاثیرگذار بر بورس کشور است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار بورس در این هفته نیز همانند هفته‌های اخیر با کاهش نماگرهای سهام مواجه شود اما این روند نزولی هفتگی با توجه به افزایش ضریب اعتباری سهام از ۴۵ به ۶۰ درصد، در صورتی که نرخ ارز در محدوده فعلی تثبیت شود، شیب کمتری خواهد داشت. از نظر تکنیکال نیز به نظر می‌رسد محدوده حمایتی یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در این هفته به عنوان محکم‌ترین محدوده حمایتی عمل کند و با تقویت تقاضا، فشار فروش را خنثی یا حداقل به شدت کاهش دهد.

اگرچه چشم انداز سرمایه بازار سرمایه باتوجه به عوامل بیان شده فوق نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته و در نتیجه ریسک کمتری را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در این بازار در نظر گرفت اما توصیه می‌شود افرادی که به هر دلیلی از دانش، مهارت و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار حرفه‌ای برخوردار نیستند از شیوه‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نظیر استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان یا شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =