فریدون الهیاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از تاثیرات فولاد مبارکه به عنوان میراث صنعتی بر منطقه مبارکه و پیرامون گفت.

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه از ابعادی به عنوان یک میراث صنعتی قابل بررسی است، اظهار داشت: اگرچه پیشینه تاریخی فولاد مبارکه از نظر میراث صنعتی نسبت به صنعت ذوب آهن، کمتر است، اما تاثیر بزرگترین واحد صنعتی کشور بر زیست بوم منطقه مهم است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه می تواند به تدریج در میراث فرهنگی مطرح شود، چراکه تاثیرات صنایعی نظیر فولاد مبارکه به شکل گیری یک واحد صنعتی محدود نمی شود و در ابعاد گوناگون بر طیف وسیعی موثر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به تاثیرات شرکت فولاد مبارکه بر حیات اجتماعی و تغییرات و ترکیبات جمعیتی منطقه گفت: صنعتی نظیر فولاد مبارکه بر میراث فرهنگی، سبک زندگی و رونق گردشگری در منطقه مبارکه و استان اصفهان قابل مطالعه و بررسی است.

توسعه گردشگری کشاورزی در مبارکه

وی با اشاره به قطب صنعتی و کشاورزی در شهرستان مبارکه گفت: پیشینه تاریخی این شهرستان و تاثیرات جریان زاینده رود کشاورزی را در این شهرستان رونق بخشیده است و می توان در گردشگری کشاورزی از ظرفیت های شهرستان مبارکه بهره جست.

الهیاری با اشاره به ابزار و آلات کشاورزی به عنوان میراثی باقیمانده از شهرستان مبارکه گفت: قدمت کشاورزی در این شهرستان از منظر تاریخی و میراثی قابل بررسی است و با توجه به جاذبه های طبیعی توسعه گردشگری در این شهرستان در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: توسعه گردشگری کشاورزی در منطقه ای مانند مبارکه با توجه به ویژگی های خاص بومی در هر منطقه قابل بررسی است و باید بر این نکته تاکید داشت که الگوهای تاریخی ساکنان همان منطقه در این سبک از گردشگری در نظر گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: گردشگری کشاورزی می تواند فرصتی در راستای احیای سنت ها شود تا از کمرنگی هویت های قومی بکاهد.

وی افزود: لازمه احیاء سنت ها و فرهنگ های بومی به عنوان زنجیره های میراث فرهنگی را می توان در گردشگری کشاورزی هم مورد بررسی قرار داد، چرا که گردشگری بهانه ای است تا قابلیت های موجود منطقه به جاذبه تبدیل شود تا فعالان حوزه گردشگری بتوانند در این راه سرمایه گذاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =