محمد علی بصیری استاد دانشگاه

محمدعلی بصیری استاد دانشگاه گفت: احیا برجام حداقل باعث ایجاد ثبات در اقتصاد ایران و بازار ارز خواهد شد تا مانند گذشته هرلحظه ارز گران‌تر و ارزش پول ملی کمتر نشود. این اتفاق باعث می‌شود که سرمایه‎گذاران خارجی و داخلی با یک سردرگمی مواجه نباشند.

محمدعلی بصیری کارشناس کارشناس امور بین الملل در گفت‌وگو با ایراسین در خصوص احیا برجام و تاثیرات آن گفت: حضور بایدن به کاخ سفید و اعلام علاقه رسمی او برای بازگشت به برجام، نشان‌دهنده تغییر سیاست خارجی آمریکا نسبت به دوران ترامپ است. بایدن خواهان بازگشت به برجام با درخواست حداکثری است که ایران هم همین درخواست حداکثری را دارد. 
وی ادامه داد: دو طرف خواهان بازگشت به برجام و انجام تعهدات هستند که به نوعی بن بست ایجاد شده است. احتمالا مذاکراتی انجام خواهد شد و عقیده من این است که دو طرف به سمت سیاست گام به گام روی خواهند آورد تا اعتماد بازگردد. اراده هردو طرف خواهان بازگشت به برجام هستند. 
این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: این اقدام با سپری شدن زمان شدنی است و احتمالا دو طرف به نقطه‌ای خواهند رسید که یک گام اعتمادبخش برای طرف مقابل بردارند. گام برابر آمریکا می‌تواند برداشتن تحریم‌ها از نظام بانکی ایران باشد و گام متقابل ایران کاهش غنی‌سازی 20 درصدی ایران باشد و در ادامه گام‌های متقابلی برداشته شود تا به طورکامل به برجام بازگردند.
وی درباره تاثیر برجام بر اقتصاد ایران عنوان کرد: احیا برجام حداقل باعث ایجاد ثبات در اقتصاد ایران و بازار ارز خواهد شد تا مانند گذشته هرلحظه ارز گران‌تر و ارزش پول ملی کمتر نشود. این اتفاق باعث می‌شود که سرمایه‎ گذاران خارجی و داخلی با یک سردرگمی مواجه نباشند.
بصیری اضافه کرد: پس از سوگند بایدن برای مقام ریاست جمهوری آمریکا حدود 30 درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرد و ارزش دلار، یورو و دیگر ارزها ارزان شدند و طبیعتا با احیا برجام تاثیر آن بیشتر و تقویت خواهد شد و در مبادلات مالی، اقتصادی و بازرگانی اثر زیادی خواهد گذاشت. همچنین به رونق اقتصاد و تبدیل رشد منفی به مثبت خواهیم رفت. اراده هر دو طرف نشان از بازگشت به برجام است. 
وی درباره اینکه آیا مجلس با دولت برای بازگشت ایران به برجام همسو است یا خیر گفت: مجلس هرچند در برخی از سیاست‌ها با دولت همسو نیست، اما در مسائل کلان از جمله احیا حقوق ایران در برجام، کاهش تحریم‌ها، تقویت ارزش پول ملی و ... نقاط مشترک دارند.
این کارشناس امور بین الملل ادامه داد: مصوبه مجلس در خصوص برجام و الزام برداشتن گام مقابل در این توافق‌نامه برجام در جهت تحریک و مجبورکردن آمریکا به برجام بود و هرچند دولت با این قانون موافق نبود اما آن را اجرا کرد و معتقد است که این اقدامات می‌تواند در مذاکرات و چانه‌زنی موثر باشد.
وی در پایان گفت: در مسائل کلان نظام دولت و مجلس اختلاف چندانی ندارند و رقابت‌های جناحی است تا بازگشت به برجام و مذاکرات را در کارنامه خود قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =