شمش فولاد

با نگاهی بر قیمت محصولات فولادی در ابتدای هفته جاری می بینیم که قیمت شمش فولاد نسبت به هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و به زیر قیمت 600 دلار که هفته ها در آن قرار داشت، نزول کرده است.

به گزارش ایراسین، قیمت شمس فولاد در بازارهای مختلف جهانی از جمله ترکیه با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شده است. به گونه ای که در تاریخ 15 ژانویه قیمت شمش فولاد در بازار ترکیه برابر با 630دلار برهرتنCFRبود اما در ابتدای هفته جاری 22 ژانویه به 595دلار برهرتنCFR رسیده و بیشترین کاهش قیمت را در بازارهای جهانی فولاد داشته است. همچنین قیمت شمش فولاد در دریای سیاه نیز از 585دلار برهرتن FOB به 563 دلار رسیده و بعد از ترکیه بیشترین ریزش قیمت را داشته است.

البته ناگفته نماند که در منطقه آسیا نیز بهای هرتن فولاد از 600دلار به 597.5دلار برهرتن CFR رسیده و در کنار این بازارها تنها بازار داخلی چین است که شاهد رشد اندک در قیمت این محصول بوده است و از 537دلاربرهرتن در 15 ژانویه بعد از گذشت یک هفته به 537.5دلار برهرتن رسیده است.

در مجموع می‌توان گفت که طی هفته گذشته بازار فولاد از شرایط به نسبت خوبی برخوردار نبوده و حتی رکود نیز داشته است. در واقع حرکت منفی بازار سبب شد تا قیمتها کاهشی شوند.

قیمت میلگرد به عنوان یکی از محصولات پایین دستی در صنعت فولاد نیز که به نوعی تحت تاثیر بازار منفی قراضه قرار داشت، طی یک هفته گذشته در بهترین حالت خود در حوزه واردات خلیج فارس روی 650دلار بر هرتن و بازار صادراتی روسیه روی قیمت671دلار ثابت ماند، اما در حوزه وارادتی جنوب شرق آسیا با کاهش 10دلاری قیمت مواجه شد و از 665دلار به 655دلار برهرتن رسید. همچنین در بازار صادراتی ترکیه نیز این شرایط حاکم بود و قیمت میلگرد از 645دلار برهرتن به 627.5دلار رسید. لازم به ذکر است که ترکیه به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی قراضه در جهان به شمار می رود و تغییرات قیمتی این ماده، اثرات بسیاری بر روند قیمتی دیگر محصولات زنجیره فولاد این کشور دارد.

قیمت قراضه

همانگونه که اشاره شد، جو منفی حاکم بر بازار قراضه در ترکیه سبب کاهش قیمت محصولات پایین دستی از جمله میلگرد شده است، این درحالیی است که گفته می‎شود تلاش واردکنندگان قراضه برای کاهش قیمت از طریق خودداری و عدم خرید قراضه وجود دارد.

با نگاهی به مسیر قیمتی قراضه در بازارهای جهانی می بینیم که نرخ قراضه وارداتی از حوزه بالتیک از 465دلار به 435دلار برهرتن رسیده و قراضه وارداتی امریکا نیز از 463دلار به 430دلار کاهش یافته است. همچنین قراضه وارداتی امریکا نیز طی یک هفته گذشته از 481دلار به 444 دلار رسیده و بیشترین کاهش قیمت را نسبت به سایر بازارها داشته است.

گفته می شود که کارخانه داران نیز به دنبال کاهش قیمت قراضه هستند.

سنگ‌آهن کمی ارزان شد

قیمت سنگ آهن که طی هفته های نخست اول ماه ژانویه با روند روبه رشد قیمتی در حال حرکت بود اما با پایان یافتن تعطیلات سال نو و پیش بینی برای بالارفتن میزان تولید سنگ آهن از سوی برزیل، همچنین کم شدن میزان فروش محصولات فولادی، قیمت سنگ آهن نیز کمی آرام گرفت و پیش از آنکه مرز 200دلار را پشت سر بگذارد، قیمتها کمی کاهش یافتند. برای مثال سنگ آهن با عیار 65درصد از قیمت 195دلار به 194دلار رسید و سنگ آهن با عیار 58درصد نیز اط 161دلار به 157دلار سقوط کرد. در این میان تنها سنگ آهن با عیار 62درصد بود که طی یک هفته اخیر در قیمت 171دلار ثابت ماند. البته پیش بینی ها نشان از افزایش میزان درخواست سنگ آهن در بهار امسال میدهند که دلیل آن نیز افزایش میزان تولید کارخانه های فولادی است.

زغالسنگ گران شد

در این میان زغالسنگ صادراتی استرالیا نیز با رشد 14 دلاری قیمت همراه شده و از 119دلار به 133دلار رسیده است. دلیل این افزایش قیمت تغییرات آب و هوایی در این کشور بوده که سبب شده تا روی عرضه این محصول اثرگذار باشد و خریداران را نگران از عدم عرضه زغال کند. در نتیجه این اتفاق، قیمت زغالسنگ نیز افزایش پیدا کرد و به بالای 130دلار برهرتن رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =