انگوران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اهمیت توسعه معادن در اقتصاد کشور گفت: برآوردهای معدنی انجام شده در استان زنجان نشان می‌دهد بیش از 75 درصد از صادرات استان مرتبط با معادن است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در این زمینه الزامی است.

ناصر فغفوری در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: آمارهای موجود از معادن استان زنجان نشان می‌دهد که بیش از 380 معدن در استان وجود دارد که این معادن سهم بالایی در تولیدات معدنی کشورمان را هم به خود اختصاص داده‌ تاجایی که اکنون رتبه ششم از لحاظ تعداد معادن مربوط به زنجان است.

فغفوری در ادامه افزود: این تنوع بالا از نظر معادن و ذخایر معدنی می‌تواند فرصتی در اختیار استان زنجان برای ایجاد اشتغال‌پایدار و البته ایجاد ارزش افزوده بالا ایجاد کند و با درنظر گرفتن سیاست‌های خروج اقتصاد کشورمان از تک محصولی بودن نیز امتیازی غیرقابل انکار شناخته می‌شود که می‌توانیم از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

این مقام مسئول درباره تنوع و درصد معادن موجود استان نیز تصریح کرد: نجان دومین استان استخراج‌کننده سنگ‌های معدنی در کشور است و در مجموع ۲۱ درصد معادن استان زنجان را معادن فلزی، ۶۰ درصد را معادن غیر فلزی و ۱۹ درصد را سنگ‌های نما تشکیل داده‌اند که هر یک از این معادن فرصتی منحصربه‌فرد برای ایجاد اشتغال پایدار و البته ارزش افزوده در استان است.

وی معتقد است اگرچه استان زنجان دارای پتانسیل‌های بالای معدنی است اما یکی از مهمترین بخش‌های معدنی زنجان در زمینه سرب و روی است که  می‌تواند استان را به قطب تولید روی کشور تبدیل کند؛ تا جایی که معدن انگوران که بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه به شمار می‌رود در بخش روباز 8 میلیون تن و در بخش زیرزمینی 4 میلیون تن روی با عیار بالا دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین اظهار کرد: معدن "انگوران" ازنظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان به شمار می‌رود و استخراجات این معدن در خود استان فرآوری می‌شوند به نحوی که بزرگترین کارخانه شمش روی خاورمیانه در زنجان مشغول به کار است و حتی مواد خام از ترکیه برای فرآوری وارد استان می‌شوند که همین مسئله میزان صادرات و درآمد ارزی را افزایش داده است.

به گفته وی مواد استخراج شده از معدن انگوران تا کنون تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز 85 واحد تولیدی در کشور بوده و مجموعا نزدیک به 70 درصد سرب و روی کشور نیز از استان زنجان تامین می‌شود که همه این موارد در سایه عیار مناسب معدنی در اغلب معادن استان بوده است اما نباید فراموش کرد که استفاده از فناوری های نوین می‌تواند دستاوردهای بهتری در این بخش برای استان به ارمغان آورد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: البته روی تنها امتیاز معدن انگوران نیست به صورتی که 90 درصد از سرب اولیه کشور از این استان تامین می‌شود و حدودا 75 درصد روی مورد نیاز ایران هم از معادن زنجان به سمت کارخانه‌های تولیدی ارسال می‌شود و همین موضوع تاکیدی دوباره برای جذب سرمایه‌های سرگردان برای احداث واحدهای پایین‌دستی شناخته می‌شود.

فغفوری به خبرنگار ما گفت به عنوان مثال 79 فقره مجوز برای بهره‌برداری در زمینه شمش روی فرآورده‌های آهن و کنسانتره سرب و روی  صادر شده است که با درنظر گرفتن حجم ذخایر موجود بازهم جای افزایش داشته و می‌تواند در این بخش برنامه‌ریزی هدفمندی جهت سرمایه‌گذاری مجدد انجام داد.

به گفته فغفوری با اشاره به اهمیت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی تاکید کرد: برآوردها و آمارهای موجود از استخراج و همچنین تولید مواد تکمیلی در صنایع پایین دستی نشان می‌دهد اصولا موضوع خام فروشی در معادن زنجان بی‌معنی است به صورتی که حتی در برخی موارد کارخانه‌های فراوری مواد معدنی برای تامین خوراک خود واردکنند مواد خام معدنی از ترکیه هستند.

وی معتقد است استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات جدید می‌تواند این امکان را به معدنداران بدهد که بهره‌وری بالاتری از معادن ایجاد کنند و حتی صنایع پایین دستی زنجان دیگر نیازی به واردات مواد اولیه خارجی نداشته باشند و ارزش افزوده بالاتری در داخل کشور ایجاد کنند. هرچند واردات مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده هیچ مشکلی از نظر اقتصادی نیست و حتی امتیازی قابل توجه برای اقتصاد کشورمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =