بورس کالا

در معاملات امروز بورس کالا کنسانتره سنگ آهن از قیمت دستوری تعیین شده در سال گذشته فاصله گرفت و به ۱۸ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان معامله شد

به گزارش ایراسین نرخ دستوری کنسانتره 66 درصدی سنگ آهن پیش از این 16 درصد نرخ معاملات شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود و این در حالی است که نسبت جهانی آن 50 درصد بیش از نرخ معامله شده در داخل بود.
با ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، امکان عرضه محصولات معدنی در بورس کالا فراهم شد و اکنون قیمت‌ها به سطح واقعی خود براساس عرضه و تقاضای بازار نزدیک می‌شود.
نکته مهم اینجاست که سنگ‌آهن معامله شده از نوع هماتیتی بوده و پیش‌بینی می‌شود سنگ‌آهن مگنتیت، نسبت قیمتی به 20 درصد سنگ آهن شمش فولاد خوزستان افزایش یابد.
تغییر نسبت‌های قیمتی و حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از مطالبات مهم فعالان معدنی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه معادن بوده است.

در این رابطه، سجاد غرقی عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن و نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: معادن سنگ‌آهن به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در گذشته با عدم‌النفع و تعطیلی مواجه شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه به شدت کاهش یافته بود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت صمت با درک واقعیات زنجیره آهن و فولاد، نسبت به عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اصرار کرد و امروز شاهد تعیین قیمت بر اساس نظام عرضه و تقاضا بودیم؛ امیدوار هستیم با ادامه این روند، زنجیره آهن و فولاد به صورت متوازن توسعه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =