سعید عسکر زاده

دبیر کل انجمن سنگ آهن گفت: مهمترین موضوعی که ایمیدرو باید به آن بپردازد موضوع معدن است. ابتدای زنجیره نیاز به حمایت بیشتری دارد و در سه بخش معدن اکتشاف، استخراج و فرآوری، حوزه اکتشاف نیازمند نگاه ویژه و توجه بسیار بیشتری است.

سعید عسکر زاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد اولویت های ایمیدرو گفت: ایمیدرو در سیاستگذاری کلان خیلی نمی تواند نقشی داشته باشد ولی از جهت بزرگی و تاثیرگذاری مجموعه ای است که می تواند خواسته یا ناخواسته بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر کسب و کار سنگ آهن بگذارد. کماکان بیشترین حجم تولید تمامی مراحل زنجیره آهن و فولاد در اختیار ایمیدرو است و سیاستگذاری درست می تواند تمام زنجیره خصوصاً بخش خصوصی را که آسیب پذیرتر از بخش دولتی و خصولتی است؛ تحت تاثیر قرار دهد.

عسکرزاده در ادامه افزود: من فکر می کنم در کلان زنجیره مهمترین موضوعی که ایمیدرو باید به آن بپردازد؛ موضوع معدن است. ابتدای زنجیره نیاز به حمایت بیشتری دارد و در بخش معدن هم از سه مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری من فکر می کنم حوزه اکتشاف نیازمند نگاه ویژه و توجه بسیار زیاد است. باید در این بخش سرمایه گذاری ویژه ای صورت گیرد تا بتوانیم راهکار و شرایط را برای آیندگان مهیا کنیم و بحث حفظ منابع اصلی کشور هم در این سیاست لحاظ شود. لذا باید قاعدتا اکتشاف اولویت اول ایمیدرو باشد و امیدواریم با توجه به اینکه بخش های دیگر دولت در این بخش فعال نیستند، ایمیدرو بتواند نقش مکمل داشته باشد و کمک کند.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران با بیان این مطالب گفت: متولی اصلی اکتشاف معادن، سازمان زمین شناسی است و قاعدتا باید یک شرایط ویژه ای برای سازمان زمین شناسی مهیا شود و این نیازمند یک کار برون سازمانی و ملی است، یعنی نیازمند این است که یک سیاستی در دولت مبنی بر هماهنگی هایی بین محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان انرژی اتمی با مجموعه سازمان زمین شناسی ایجاد شود و این سازمان ها نسبت به آزادسازی خیلی از اماکن برای اکتشاف معادن اقدام کنند. چرا که در حال حاضر فقط چیزی حدود 5 درصد مساحت سرزمینی ما قابلیت فعالیت معدنی پیدا کرده است و محدودیت های زیادی از سوی محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی لحاظ شده است.از سوی دیگر برای همان بخش هایی هم که آزادسازی می شود باید دولت قوانین جدی تری بگذارد تا معارضین محلی نتوانند مشکلی برای فعالیت های معدنی ایجاد کنند. چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بحث اکتشاف معادن یک همت ملی می خواهد و به همین دلیل شاید ایمیدرو نتواند نقش جدی ایفا کند اما می تواند در همان حوزه هایی که در اختیار دارد و پهنه هایی که به آن واگذار شده است کارهای اکتشافی جدی انجام دهد و مقداری از نابسامانی و وضعیتی که فکر می کنم برای آیندگان، وضعیت مطلوبی نخواهد بود؛ فاصله بگیریم.

عسکر زاده در خاتمه گفت: اولویت دوم ایمیدرو هم بحث فرآوری است. در دوره ای که مهندس جعفری در شرکت تهیه و تولید بودند، بحث طرح منهاج را برای هماتیت ها مطرح کردیم و مورد استقبال واقع شد و می دانیم یکی از این طرح هایی است که در جنوب کشور پیش رفت و در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که به ثمر بنشیند. این خیلی اتفاق خوبی است و لذا وقتی مهندس جعفری در حیطه اختیاراتی که در تهیه و تولید داشتند؛ اینقدر حمایت و کمک کردند که یک واحدی بتواند شکل بگیرد، می توان امید داشت که فرآوری سنگ آهن های عیار پایین و هماتیتی هم در دستور کار ایمیدرو قرار بگیرد و و اگر ایمیدرو روی این دو اولویت تمرکز کند؛ حتما موفقیت خوبی خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =