عسکرزاده

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران گفت: ما با کلیات شیوه نامه ابلاغی موافقیم؛ فقط این آیین نامه نیاز به یک سری اصلاحات جزئی دارد وگرنه اتفاق مبارکی برای زنجیره فولاد است.

سعید عسکر زاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد شیوه نامه ابلاغی تنظیم بازار فولاد گفت: شیوه نامه ابلاغی در راستای کاری که دولت باید دنبال کند؛ خوب بود و ما با کلیات آن موافقیم فقط به یک سری جزئیات نیاز داشت که اگر به آن جزئیات پرداخته شود می تواند تاثیر بهتر و عملیاتی تر داشته باشد؛ زیرا انتظار ما از بخشنامه این است که به جزئیات ورود پیدا کند.

عسکرزاده در ادامه افزود: البته ما هم مثل سایر کسانی که در مورد قیمت گذاری دستوری در این طرح صحبت کرده اند می گوییم باید عرضه و تقاضا و فرآیند بازار تعیین کننده قیمت ها باشد و گذاشتن مبناهای قیمتی می تواند هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده ضربه وارد کند زیرا وقتی شما سقف تعیین می کنید به لحاظ روانی قیمت به سقف میچسبد و این خیلی برای مصرف کننده مطلوب نیست. اما این به معنای این نیست که این اتفاق خوب و مبارکی که در شیوه نامه افتاده را زیر سوال ببریم و این موارد با اصلاحاتی جزئی قابل حل شدن است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران به ارائه محصولات زنجیره در بورس اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که باید اصلاح شود این است که همه محصولات زنجیره از سنگ آهن تا ورق های فولادی قابلیت عرضه در بورس را ندارند چون بورس این قابلیت را ندارد و بورس برای محصولات خاص با ویژگی های خاص تعریف شده است. به عنوان مثال تنوع در در سنگ آهن از لحاظ جنس، نوع، عیار، عناصر مزاحم، دانه بندی و... بسیار متفاوت است و همین باعث می شود که از نظر ماهیتی نتوانییم برای سنگ آهن قیمت پایه در نظر بگیریم و به همین دلیل نمی تواند وارد بورس شود ولی از کنسانتره به آن طرف قابلیت قیمت گذاری پایه وجود دارد چون تبدیل به یک محصول صنعتی می شوند.

وی در خاتمه افزود: پیشنهاد ما این بود که این بخشنامه باید وارد جزئیات می شد و اینکه گفته شده مثلاً کل محصولات زنجیره باید در بورس عرضه شود خیلی دقیق نیست، زیرا همه پیچ ها با یک آچار باز نمی شود. به عنوان مثال ورق رنگی فولاد مبارکه که تنها یک عرضه کننده دارد با ماهیت بورس سازگار نیست و شیوه نامه باید این موارد را احصا می کرد. لذا ما برای اصلاح این موارد در حال آماده کردن یک بسته پیشنهادی هستیم تا درزمینه محصولاتی که بورس برای عرضه آنها مناسب نیست؛ راهکاری جایگزین مثل مزایده های شفاف و برخط ارائه دهیم تا این شفافیت در کل زنجیره اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =