سعید عسکر زاده

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران:در بحث اکتشاف معادن سنگ آهن موضوع با یک اصلاح بودجه، برنامه توسعه ده یا بیست درصدی قابل جبران نیست زیرا عقب ماندگی که در این بخش اتفاق افتاده است نیازمند یک جهش است لذا ما سال گذشته نام این جهش را انقلاب اکتشافات گذاشتیم و از وزیر وقت درخواست کردیم که این موضوع را به صورت یک لایحه تقدیم مجلس کند تا اکتشاف سنگ آهن به پاشنه آشیل زنجیره فولاد تبدیل نشود و شک نکنید که اگر به این موضوع پرداخته نشود این اتفاق خواهد افتاد.

سعید عسکر زاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد وضعیت اکتشاف معادن سنگ آهن در کشور گفت: بیشترین اکتشافاتی که در کشور ما اتفاق افتاده است در دو دهه ابتدایی تاسیس سازمان زمین شناسی بوده است. یعنی در دهه های ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ و بعد از آن کار جدی در این حوزه انجام نشده و معادن جدیدی به این مجموعه اضافه نشده است. البته نمی گویم کاری نشده است چون این حرف درستی نیست و بعضی اوقات یک بنگاه اقداماتی در حد اقدامات ملی انجام داده و مثلا در دوره ای اکتشافات گل گهر یا چادرملو بعضاً ما را شگفت زده کرده است اما منظور من طرح های ملی است نه اقداماتی که بنگاه هایی آن را انجام داده اند.

عسکر زاده به نقش ملی سازمان زمین شناسی در زمینه اکتشافات پرداخت و افزود: اکتشاف یک کار ملی است و باید توسط سازمان زمین شناسی انجام شود و این سازمان باید زیربنایی ایجاد کند که ریسک معدن کاری پایین بیاید تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش تمایل پیدا کنند و به سمت اکتشافات تکمیلی قدم بردارند. مخصوصاً اکتشاف و بررسی ها در اعماق زمین لذا اگر چند بنگاه اقداماتی در زمینه اکتشاف برداشته اند به معنای این نیست که کشور قدم های بزرگی در این زمینه برداشته است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در ادامه عقب ماندگی کشور در زمینه اکتشافات پرداخت و گفت: به دلیل همین عقب ماندگی معتقدم در بحث اکتشاف، موضوع با یک اصلاح بودجه، برنامه توسعه ده یا بیست درصدی قابل جبران نیست زیرا عقب ماندگی که در این بخش اتفاق افتاده است؛ نیازمند یک جهش است و این نیازمندی صرفاً در قالب یک طرح جامع جبران می شود. ما سال گذشته نام این جهش را انقلاب اکتشافات گذاشتیم و از وزیر وقت درخواست کردیم که این موضوع را به صورت یک لایحه تقدیم مجلس کند تا اکتشاف سنگ آهن به پاشنه آشیل زنجیره فولاد تبدیل نشود و شک نکنید که اگر به این موضوع پرداخته نشود این اتفاق خواهد افتاد.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در خاتمه به کم شدن ذخیره سنگ آهن در طی این سال ها اشاره کرد و گفت: شما اگر بازگشتی به استندات و مصاحبه های همه معاونین امور معادن وزارت صمت در طی این سال ها داشته باشید می بینید که عموما میزان ذخیره قطعی سنگ آهن را حول و حوش 3 میلیارد تن ذکر می کنند و این عدد را ثابت فرض کرده اند! لذا این بزرگترین اشکال در کشوری مثل ایران با دارا بودن پتانسیل های خوب معدنی است. چاره هم این نیست که ما به افزایش فلان مقدار بودجه به سازمان زمین شناسی به او تکلیف کنیم که موضوع را حل کند. اصلا اینگونه نیست. این کار نیاز به یک برنامه ملی دارد و باید اختیارات مناسب، بودجه کافی و قدرت مناسب در این زمینه به سازمان زمین شناسی داده شود تا بتواند در مواجه به با سایر دستگاه ها کارخودش را پیش ببرد. لذا باید این طرح در قالب یک لایجه در مجلس تصویب شود و بعد کلیه نهادهای مرتبط بدانند که قرار است در این زمینه همکاری و همراهی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =