سعید عسکر زاده

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم ایران بعد از انقلاب، موضوع صنعت فولاد بوده‌است. در هیچ زمینه دیگری ما به اندازه فولاد رشد وتوسعه نداشته‌ایم و به همین دلیل هم صیانت از این دستاورد وظیفه ما است و باید فکری برایش بکنیم که این دستاور بزرگ حفظ و همچنین با تدوام و توسعه همراه باشد.

سعید عسکر زاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در خصوص رویکرد دولت به صنعت بزرگ فولاد و همچنین دغدغه‌های پیش روی این صنعت در گفتگو با "ایراسین" گفت:یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم ایران بعد از انقلاب، موضوع صنعت فولاد بوده‌است. در هیچ زمینه دیگری ما به اندازه فولاد رشد و توسعه نداشته‌ایم و به همین دلیل هم صیانت از این دستاورد وظیفه ما است و باید فکری برایش بکنیم که این دستاور بزرگ حفظ و همچنین با تدوام و توسعه همراه باشد.

عسکر زاده اهمیت دادن به دغدغه‌های فولادی ها را از مسائل بسیار مهم دانست و گفت: مهم‌ترین دغدغه فولاد برمی‌گردد به نحوه‌ی توسعه زنجیره تولید فولاد ما در زنجیره فولادی که شامل زنجیره‌های تولید، تامین و زنجیره ارزش است، در حوزه زنجیره فولاد، متاسفانه به دلیل اینکه در گذشته بخش‌های مختلف زنجیره، دولتی بوده‌است و کسی به بهای تمام شده، سود ترجیحی و وضعیت سرمایه‌گذاری‌ دقت کافی نداشته، تنظیم سود بیشتر بر سود انتهای زنجیره متمرکز شده‌است و همین علت سبب اخذ مجوزهای زیادی در حوزه فولاد شده‌است و در نهایت قبل از اینکه ما به 1404 برسیم شاهد تکمیل ظرفیت 55 میلیون تن ظرفیت فولاد تکمیل و تامین شده ایم.

وی ادامه داد: اما این‌ها، نیازمند پشتوانه‌هایی هستند که می‌بایست هم‌زمان رشد کنند و اتفاق بدی که افتاده است در مرحله دوم به لحاظ همین نیاز، محصولات معدنی و صنایع بالادستی هم به سرعت شروع به رشد کرده‌اند و گاهی از فرایندهای فولادی هم جلو افتاده‌اند. یعنی ما از سال1397 شاهد این هستیم که میزان تولید محصولات بالادستی بیش از مصرف بوده و قاعدتا فضا برای صادرات فراهم بوده است، اما این اتفاق در حوزه معدن نیفتاده است و ما در این زمینه دچار یک عقب ماندگی هستیم که اتفاقا عقب ماندگی ریشه‌ای است.

 دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران تاکید می‌کند: در معدن اساسا سرمایه‌گذاری چندانی نکرده‌ایم و یک سری اعداد هم به نظر می‌رسد در طرح جامع فولاد اعداد واقعی نیستند، به عنوان مثال سهمی که برای معدن سنگان دیده شده‌است، سهم غیر واقعی است چیزی حدود 40 میلیون تن از یک معدن برداشت کردن مستلزم 120 میلیون تن برداشت باطله است و قاعدتا نیازمند 160 میلیون تن حمل و نقل و صرفا فقط موضوع حمل و نقل‌اش می‌تواند این پروسه را دچار مشکل کند. از طرف دیگر تمام ذخایری که کشف کرده‌ایم مربوط به دو دهه‌ ابتدایی فعالیت سازمان زمین شناسی کشور است یعنی از سال 40تا60 و بعد از آن نه بودجه قابل توجه و نه فعالیتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است

عسکرزاده در این خصوص ضمن ابراز تاسف بیان کرد: این مسئله موجب ایجاد یک گسست در بحث ذخیره‌ها می‌شود و اگر به سرعت به این موضوع پرداخته نشود و شرایط مساعد را برای حضور سرمایه گذاران فراهم نکنیم این را باید باور کنیم که جبران این عقب ماندگی از عهده دولت به تنهایی خارج است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران اذعان داشت: اگر شرایط به گونه‌ای شود که ما وضعیت صنعت بالادست فولاد را در کشور نداشته یا کمتر از نیاز داشته باشیم، آن بخشی که از این صنایع بالا دستی بهرمند نمی‌شود مطمئن باشد نمی‌تواند با این اعداد و ارقام مرسوم در دنیا کار کند،  بنابراین به جز مجموعه فولاد مبارکه که همیشه بخشی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه و به روزآوری فناوری‌ها می‌کند، زنجیره تامین به شدت دچار آسیب خواهد شد و اینجا آن نقطه‌ای است که تعداد کمی از مجموعه‌ها، مانند فولاد مبارکه، که همان طور که گفته شد زیرساخت‌های مناسبی را برای مجموعه‌اش فراهم کرده است بتوانند سرپا بمانند و بسیار حیف است که ظرفیت بزرگی را که در کشور ایجاد کرده‌ایم پیش نیازهای مورد نیازش را فراهم نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =