رضا شهرستانی 1

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تحریم ها در روند خودکفایی ما بی تاثیر نبوده و همانطور که می دانید نیاز مادر اختراع است و این باعث شده در صنعت فولاد وابستگی ما به خارج بسیار کم تر شود و توانسته ایم خیلی از صنایع فولاد و صنایع وابسته به آن را بومی سازی کنیم و وابستگیمان را روز به روز کمتر کنیم.

سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا درباره روند تغییرات در صنعت فولاد گفت: در کل اگر بخواهیم در نظر بگیریم به نظر من با آمدن بایدن اتفاق خاصی نمی افتد، چون تا مستقر شدن رئیس جمهور بعدی چندماه دیگر فاصله داریم و از طرفی ما هم انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران را در پیش داریم. لذا آنها هم خیلی تمایلی برای مذاکره نشان نخواهند داد تا اینکه ببینند دولت بعدی ایران چه کسی است. بنابراین به عقیده من تغییر زودهنگامی رخ نخواهد داد. شاید قیمت دلار 10 الی 15 درصدی پایین بیاید ولی دوباره افزایش خودش را خواهد داشت. لذا تا سیاست کلی کشور ما مبنی بر تعامل سازنده با جهان نباشد شاید آمدن بایدن نقش مسکن را داشته باشد اما تغییر خاصی را نه در صنعت فولاد که در سایر صنایع هم شاهد نخواهیم بود.

شهرستانی در ادامه به تاثیر تحریم ها در زمینه خودکفایی و بومی سازی در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: البته این تحریم ها و اتفاقات در روند خودکفایی ما بی تاثیر نبوده و همانطور که می دانید نیاز مادر اختراع است و این باعث شده در صنعت فولاد وابستگی ما به خارج بسیار کم تر شود و توانسته ایم خیلی از صنایع فولاد و صنایع وابسته به آن را بومی سازی کنیم و وابستگیمان را روز به روز کمتر کنیم لذا به نظر من ما باید این روند را ادامه دهیم و نباید با آمدن بایدن یا هر سیاست دیگری خللی در روند بومی سازی ما ایجاد شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به سرمایه گذاری مطمئن در بخش فولاد اشاره کرد و افزود: وقتی ارزش پول ملی ما در حال کم شدن است مردم به دنبال جایی می گردند که بتوانند سرمایه خودشان را حفظ کنند تا ارزش سرمایه آنها کاسته نشود لذا یکی از کالاهایی که می تواند حافظ این سرمایه باشد فولاد است زیرا فولاد سریع نقد می شود و حجم تولید آن هم بالا است و مردم نگرانی این را نخواهند داشت که ارزش دلاری آن کاسته شود.

شهرستانی در خاتمه به نقش دولت در زمینه اکتشاف معادن برای رسیدن به افق 1404 اشاره کرد و گفت:  به نظر من ما به وفور مواد اولیه در ایران داریم و همین الان برای مصرف داخلی در بخش تولید فولاد هیچ مشکلی نداریم. مشکل اساسی که دولت باید به دنبال آن باشد بخش اکتشاف معادن و استخراج سنگ آهن است؛ آن هم برای صادرات نه برای نیاز داخلی زیرا ما در داخل حتی در سال 1404 هم به مصرف 30 میلیون تنی که در حال حاضر تولید می کنیم نیاز نخواهیم داشت اما برای رسیدن به چشم انداز 1404 و رسیدن به حجم تولید 55 میلیون تن در سال و برای اینکه بتوانیم حداقل 30 میلیون تن از تولید فولاد کشور را صادر کنیم؛ باید در زمینه اکتشاف و استخراج معادن دولت ورود پیدا کند تا به این چشم انداز مهم دست پیدا کنیم.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =