رضا شهرستانی 1

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ورق سیاه در بورس کالا ۱۲۵۰۰ تومان معامله می شود، در صورتی که قیمت آن در بازار آزاد ۲۲۵۰۰ تومان است و این یعنی حاشیه سود خریداران محصولات  فولادی به ۸۰ درصد رسیده است! اختلافی 10 هزارتومانی که رانت بزرگی را بوجود می‌آورد و این ها واقعا فاجعه است، اما مسئولین گوش شنوایی ندارند.

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به اقدام انجمن تولیدکنندگان برای کاهش قیمت فولاد پس از روی کار آمدن رزم حسینی اشاره کرد و گفت: ما برای اینکه به وزارت صمت حسن نیت خودمان را نشان دهیم، پس از روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در تفاهم نامه ای که امضا کردیم برای کاهش قیمت فولاد، انواع شمش را 1400 تومان ارزانتر ارائه کردیم و درواقع فولادسازان علی رغم بالابودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز اما برای حمایت از مصرف کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد اما قیمت شمش، میلگرد در بورس کالا فقط حدود 400 تومان کاهش پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد به مردم نرسید.

شهرستانی در ادامه به آشفتگی بازار فولاد و اختلاف شدید قیمت محصولات فولادی دربورس کالا و بازار آزاد اشاره کرد و گفت: شما اگر در تمام دنیا رصد کنید می بینید که اختلاف قیمت بین میلگرد و شمش بین 7 تا 11 درصد است جالب اینجاست که وزارت سمت در ابلاغ جدید خود اعلام کرده است قیمت میلگرد باید روی معدل قیمت شمش 10 درصد بالاتر عرضه شود و 10 درصد هم رقابت یعنی در مجموع 20 درصد! آیا این تصمیم منجر به گران شدن قیمت محصول برای مصرف کننده نخواهد شد؟ ما چرا باید این سقف 10 درصد بالاتر از قیمت های جهانی را در نظر بگیریم؟ نتیجه آن را در تفاوت قیمت 3 هزارتومانی بین شمش و میلگرد می بینیم یا زمانی که قیمت پایه فولاد را ۶۰ درصد با نرخ نیمایی در نظر بگیرند در حالی که ارز نیمایی ۲۰ درصد از قیمت واقعی کمتر است چه معنی می‌دهد جز اینکه این تفاوت قیمت موجب رانت می شود یا بالاتر از ان اتفاقی که در بحث ورق می افتد اخیراً ورق سیاه ۱۲۵۰۰ تومان در بورس کالا معامله می شود در صورتی که قیمت آن در بازار آزاد ۲۲۵۰۰ تومان است و این یعنی حاشیه سود خریداران محصولات  فولادی به ۸۰ درصد رسیده است اختلاف 10 هزارتومانی که رانت بزرگی را بوجود می‌آورد و این ها واقعا فاجعه است اما مسئولین گوش شنوایی ندارند.

در پایان لازم است اشاره شود؛ وزارت صمت به دنبال قیمت گذاری دستوری برای فولاد و محصولات فولادی است که اگر این اتفاق رقم بخورد منجر به التهابات بیشتر بازار و عامل ایجاد رانت‌های گسترده برای عده‌ای خاص خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =