رضا شهرستانی 1

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است، در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها، مشکلات ارزی و مسائل مالی که بنگاه‌های اقتصادی با آنها مواجه هستند باید راه حلی پیدا کرد تا بتوان به اهداف چشم انداز 1404 برای صنعت فولاد دست پیدا کرد، بنابراین زیر سوال بردن شرکت‌های فولادی در این شرایط اشتباه محض است.

سید رضا شهرستانی در گفت وگو با ایراسین درباره این موضوع که تحقیق و تفحص شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه اصفهان تا چه اندازه می‌تواند بر روند فعالیت‌های این شرکت برزگ اثرگذار باشد گفت: اگر بناست که با این کار محصول به مصرف‌کننده نهایی با قیمت متعادل برسد باید سیاست فروش و عرضه محصولات فولادی در بورس تغییر کند؛ همچنین باید صنایع پایین دستی که فولاد مبارکه مواد اولیه آنها را تامین می کنند نیز مورد بررسی قرار گیرند؛ به این شکل که آیا آنها واقعا مصرف کننده نهایی هستند و می‌توانند محصول نهایی را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند یا خیر؟

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: در شرایط فعلی اگر قرار است که تنها تمرکز روی بورس باشد و قیمت کف و سقف برای آن در نظر بگیرند و بازار را آزاد بگذارند و نظارتی بر آن نداشته باشند، وضعیت تغییری نخواهد کرد.

به گفته شهرستانی، اگر قرار است کاری انجام شود باید کل مورد زنجیره بازنگری قرارگیرد؛ به این صورت که همه زنجیره به بورس بیایند تا هم مصرف کننده نهایی محصول را با قیمتی مناسب تهیه کند و هم اینکه شرکتی همچون فولادمبارکه بتواند با قیمت عادلانه ای محصول خود را به فروش برساند.  

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: زیر سوال بردن شرکت‌های فولادی اشتباه محض است. زیرا همه جوانب را برای بررسی بازار محصولات فولادی در نظر نگرفته‌اند تا مصرف کننده نهایی بتواند از آن بهره ببرد. همچنین باید بررسی های کارشناسانه و اطلاعات دقیق در این زمینه تهیه شود و سپس درباره آن نظر داد.

وی افزود: همچنین باید برنامه ریزی به صورتی انجام شود تا زمانی که محصول تولید می شود با قیمت متعادل عادلانه بدست مصرف کننده نهایی برسد. در حال حاضر اختلاف فاحش بین قیمت‌های بورس و کف بازار وجود دارد که منجر به رانت شده و یک عده از آن سواستفاده می کنند. بنابراین باید سیاست بر این باشد که واسطه ها حذف شوند.

شهرستانی معتقد است باید اصل کار بر گذاشتن یک سیاست جهت کوتاه شدن دست واسطه ها در صنعت فولاد باشد. اما متاسفانه با محدود کردن افراد برای خرید و اینکه تنها کسانی که در بهین یاب ثبت نام کرده حق خرید دارد، رانت ایجاد شده و باید بازنگری در سیستم بهین یاب انجام شود.  

وی اظهار کرد: گذاشتن کف و سقف قیمتی در بورس بی معناست. زیرا بورس به معنای حراج کردن کالاست؛ به این صورت که محصول به بالاترین قیمت فروخته شود. اگر این اتفاق بیفتد در نهایت معامله برد-برد برای خریدار واقعی و فروشنده خواهیم داشت. زیرا قیمت‌های دستوری که اکنون گذاشته شده بسیار پایین است. برای مثال قیمت ورق در بورس چیزی حدود 50درصد پایینتر از قیمت آن در بازار به فروش می‌رسد. حال اگر اختلاف قیمت میان بورس و بازار بین مصرف کننده نهایی و عرضه کننده نهایی مانند فولاد مبارکه انجام شود این بازی برد برد است و در نتیجه می‌توان با تقسیم عادلانه سود، زمینه را برای سرمایه‌گذاری جهت توسعه و رسیدن به اهداف 1404 فولاد توسط این شرکت بزرگ فولادی شاهد بود.

به عقیده شهرستانی ، اگر تمام کالاها از طریق بورس فروخته شود و قیمتها هم دستوری نباشد، در این صورت عرضه بیشتر خواهد شد و قیمتها متعادل می شوند، زیرا عرضه بالاتر رفته و عطش بازار نیز فروکش می‌کند. همچنین نکته مهم این است که باید تمام زنجیره در بورس باشد، برای مثال باید مفتول، آهن اسفنجی و دیگر مواد اولیه تولیدی آن نیز به بورس آورده شوند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =