بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با بخشنامه و دستور نمی توان کاری کرد که آب سربالا برود! مسائل اقتصادی اینگونه است که با بخشنامه و دستور تغییر نمی کند و تا وقتی که با این نگرش به مسائل اقتصادی نگاه می کنیم و فکر می کنیم می شود برای قیمت ها هم قانون وضع کرد و بخشنامه داد؛ ما به نتیجه نمی رسیم.

بهادر احرامیان نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار ایراسین در رابطه با طرح مجلس برای بازار فولاد گفت: جمع بندی نظرات انجمن تولیدکنندگان فولاد پیرامون طرح «توسعه و تولید پایدار فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار» که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تنظیم شده است؛ همان ایرادات 6 گانه ای است که جناب سبحانی در نامه ای به دکتر اکبری تالار پشتی رئیس محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کردند و باید این موارد اصلاح شود.

احرامیان به مشکل اساسی قیمت گذاری در بخش فولاد یعنی نگاه دستوری و بخشنامه ای اشاره کرد و افزود: با بخشنامه و دستور نمی توان کاری کرد که آب سربالا برود! مسائل اقتصادی اینگونه است که با بخشنامه و دستور تغییر نمی کند و تا وقتی که با این نگرش به مسائل اقتصادی نگاه می کنیم و فکر می کنیم می شود برای قیمت ها هم قانون وضع کرد و بخشنامه داد؛ ما به نتیجه نمی رسیم.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد به تاثیر وضع مالیات و عوارض بر صادرات محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: وضع مالیات و عوارض بر صادرات مشکلات بزرگی برای کل زنجیره فولاد ایجاد خواهد کرد و انگیزه سرمایه گذاری را پایین می آورد و گرفتن مالیت و عوارض با این روشی که در طرح مجلس مطرح شده است در هیج جای دنیا مرسوم نیست، وقتی کل صادات کشور از مالیات معاف است اینکه بخواهیم مالیات یک بخش خاص را به این ترتیب برداریم بی سابقه است، شاید در کشورهای دیگر برای همه محصولات صادراتی مالیات وضع شده باشد، اما اینکه فقط برای یک بخش خاص مالیات وضع شود بی سابقه است.

نماینده رسته نورد در هیئت مدیره انجمن فولاد در مورد علت ورود مجلس و دولت به بحث تنظیم بازار فولاد گفت: علت ورود را باید از مجلس و دستگاه های دولتی پرسید ولی به نظر من دوستان مشکلات را می بینند و می خواهند یک کار مفید و تاثیرگذاری انجام دهند، ولی راه درستی را در پیش نگرفته اند، چرا که بیش از دو سال و نیم است که از بحث قیمت گذاری می گذرد و باید ببینیم آیا توانسته است کمکی به تنظیم بازار و اصلاح قیمت ها بکند یا خیر. این موضوع را نه فقط در بازار فولاد که در بحث مسکن، خودرو و کالاهای دیگر هم مشاهده می کنیم و من متوجه اصرار این دوستان در بحث قیمت گذاری دستوری نمی شوم. اگر قیمت گذاری دستوری نتیجه داده است ادامه دهیم ولی اگر غیر از این باشد یک هزینه ای به کارخانه ها تحمیل شده و هیچ فایده ای برای مصرف کننده نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =