صادرات

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: هم‌اکنون بزرگترین مشکلاتی که فولادی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع صادرات است.

بهادر احرامیان در گفتگو با ایراسین در خصوص اهمیت این صنعت گفت: صنعت فولاد بعد از صنعت نفت و پتروشیمی ، پیشرو در صنایع کشور و حدود 1.5 درصد GDP کشور از ناحیه صنعت فولاد حاصل می‌شود و روز به روز این سهم در حال افزایش است. نقش حیاتی که صنعت فولاد در کشور ایفا می‌کند این است که بیشتر از آنکه خودش باعث اشتغال شود به عنوان سکویی برای مطرح شدن صنایع پایین دستی خود است.

احرامیان در ادامه در مورد اهمیت فولاد در ایجاد اشتغال گفت: هنگامی که به صنعت فولاد به تنهایی نگاه می‌کنیم آمار اشتغال بالایی را شاهد نیستیم اما باید دقت کرد، فولاد به خودی خود شاید اشتغال مستقل بالایی نداشته باشد، چراکه فولاد یک صنعت سرمایه بر است تا متمرکز بر نیروی انسانی اما کمکی که به اقتصاد می‌کند این است که توسعه صنایع پایین دستی را تسریع می‌بخشد، زنجیره فولاد در اشتغال مستقیم یعنی از معدن تا محصولات نهایی چیزی حدود 140 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند و اشتغال غیر مستقیم با ضرایبی حدود 10تا 20 متفاوت است.

از حمایت‌ها چه خبر؟

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: آن‌طور که فعالین صنعت فولاد خواستار هستند و انقدر که این صنعت اهمیت دارد به آن توجه نمی‌شود. حدود 7 سال پیش ایران به مرحله‌ای رسید که تمام نیاز داخلش را پوشش داد و به سمت مازاد ظرفیت قدم برداشت، یک عده معتقد بودند ما در این مرحله باید توسعه را متوقف کنیم چراکه ممکن است ما برای صادرات مشکل داشته باشیم و نتوانیم محصولات را صادر کنیم، اما مسئولین در همان زمان اعلام کردند  که صادرات یکی از اهداف اصلی توسعه صنعت فولاد است و دولت تمام تلاش خود را برای فراهم کردن تسهیلات لازم و همچنین برای اینکه ما بتوانیم ظرفیت‌های جدید ایجاد شده را به سمت صادرات هدایت کنیم انجام می‌دهد،اما در عمل دولت این حمایتش را با اما و اگرهایی گره زد و انجام صادرات را اکنون منوط به پارامتری مانند تنظیم بازار داخل کرده است، در حالی که به هیچ عنوان در آن زمانی که دولت برای تشویق سرمایه گذار تلاش می‌کرد این نکات مطرح نبود و همه یک صدا حمایت از صادرات را فریاد می‌زدند.

این فعال صنعت فولاد اشاره کرد: در نهایت این بد عهدی‌ها یک سابقه خوبی را به جا نمی‌گذارد و این بدعهدی‌ها تاثیراتش را بر تصمیم سرمایه‌گذاران تمام حوزه ها میگذارد، چون وقتی می‌بینند نسبت به فولاد بد عهدی شده است تصور می‌کنند ممکن است برای آن‌ها هم اتفاق بیفتد و آن‌ها را در سرمایه‌گذاری در رشته‌های صنعتی منصرف می‌کند.

بهادر احرامیان در پایان گفت: هم‌اکنون بزرگترین مشکلاتی که فولادی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع صادرات است. همچنین مشکل دیگری که می‌شود به آن اشاره این است که برای اینکه ما تولید فولادمان را از 30میلیون تن فعلی برسانیم به 55 میلیون تن که هدف گذاری شده است باید سنگ آهن دانه‌بندی‌مان که 80 میلیون تن است را که از معادن برداشت می‌کنیم، دو برابر کنیم و به نزدیک 150 میلیون تن برسانیم، این درحالی است که دو معدن بزرگ ما یعنی سنگ‌آهن چادرملو و سنگ آهن مرکزی رو به اتمام هستند و نه تنها اینها باید جایگزین شوند بلکه برای افزایش ظرفیت چاره‌ای اندیشیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =