حسین حقگو

حسین حقگو کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه باید گفت این رویکردها به اسم تحقیق و تفحص بیشتر یک رویکرد سیاسی است. البته من در مقامی نیستم که بخواهم از یک بنگاه اقتصادی دفاع کنم ولی مسائل و مشکلات فولاد ایران کاملا مشخص است و طبعا راه حل ها هم در گزارش های مختلف کارشناسی ذکر شده است و با تحقیق و تفحص مشکلی حل نمی شود.

حسین حقگو کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: متاسفانه باید گفت این رویکردها بیشتر یک رویکرد سیاسی است. البته من در مقامی نیستم که بخواهم از یک بنگاه اقتصادی دفاع کنم ولی مسائل و مشکلات فولاد ایران کاملا مشخص است و طبعاً راه حل ها هم در گزارش های مختلف کارشناسی ذکر شده است و با تحقیق و تفحص مشکلی حل نمی شود.

وی به توجه ویژه سیاستمداران به دو بنگاه اقتصادی فولاد مبارکه و ایران خودرو اشاره کرد و افزود: بنگاه هایی مثل فولاد مبارکه یا ایران خودرو همیشه در مرکز توجه سیاستمداران بوده اند و همیشه یک امکانی برای کشور بوده اند که بیش از ظرفیت آنها نیرو به آنها تحمیل شده یا درخواست ارزش افزوده های بیشتر از آنها وجود داشته است که در توان این مجموعه ها نبوده لذا بهره وری این بنگاه ها کاهش پیدا کرده و آن موقع بحث به اینجا می رسد که برویم تحقیق و تفحص بکنیم یا کارهای تحمیلی دیگری به آن اضافه می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی به ساختار مالکیت این بنگاه ها اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بنگاه هایی مثل فولاد مبارکه اصالتاً دولتی بوده اند و بعد در قالب بنگاه هایی که در بورس عرض اندام می کنند ظاهر شده و مالکیت آن به اصطلاح خصوصی شده است، اما مدیریت ها همچنان دولتی باقی مانده؛ از کانال مدیریت دولتی بر این بنگاه ها فشار می آورد که طبق خواست دولت و دستگاه دولتی رفتار شود. در صورتی که مصلحت بنگاه این نیست. اگر بخواهیم مسئله را در چهارچوب خودش یعنی بهره وری ساختاری بررسی کنیم؛ مصلحت بنگاه کسب سود در چهارچوب نظام عرضه و تقاضا است و اینجاست که این گپ اتفاق می افتد و سیاستمداران از کانال های مختلف وارد می شوند که یا به صورت کارهای تحکمی است یا در قالب تحقیق و تفحص که به عنوان مثال برویم بررسی کنیم چرا فلان سود پرداخت شده است.

حقگو در خاتمه به ریشه بروز چنین رخدادهای سیاسی پرداخت و گفت: ریشه قضیه در این نکته خلاصه می شود که تا زمانی که مدیریت این بنگاه ها دولتی است اما مالکیت آنها دائم در حال واگذاری است مشکل باقی خواهد ماند و تحقیق و تفحص هم دردی را درمان نمی کند و همانطور که گفتم بیشتر یک رویکرد سیاسی است و فشار بیشتری به آن بنگاه تحمیل خواهد کرد که طبق خواست گروه جدید رفتار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =